Profielfoto's NVWA
14 december 2020

Wijziging en werking waterschapsbelasting

Alwijn ten Cate is onze man in het waterschap. Hij legt samen met deskundige Peter Ketelaars uit hoe de waterschapsbelasting in elkaar zit en op welke wijze deze wijzigt.

Het goede nieuws is dat de meeste mensen voorlopig niets van een toekomstige wijziging gaan merken. De wijziging houdt in dat de grondslag voor de belastingen bij watersysteem ( sloten, beken en dijken) veranderd. Voor ongebouwd (hectare-belasting) is straks niet langer de waarde bepalend ,maar wordt de belasting afhankelijk van relatie inwonerdichtheid en hectare ongebouwd van het waterschap. Ook hier geldt dat het goede nieuws is dat daardoor de hoogte van de belasting  niet hoeft te veranderen. Wat wel verandert is dat de rare kronkel uit het huidige systeem verdwijnt. Waar eerst nog de aanleg van bijvoorbeeld een spoorlijn in het gebied leidde tot een hogere belasting voor o.a. agrarische grond is dat straks niet meer het geval.

Het waterschap heft op basis van de OZB de belasting voor watersysteem. Daarnaast wordt er ook  belasting per huishouden geheven (ingezetenenbelasting), een belasting op natuurterreinen per hectare en een belasting op de overige gronden; meestal agrarische grond. Die laatste belasting is ook per hectare. Daar vallen ook de wegen onder. Tientallen jaren lang is er nagedacht over hoe te komen tot een goede verdeling van de kosten die voor waterveiligheid (dijken) en watersysteem (sloten enz.) nodig zijn. De waterschappen zijn destijds ontstaan tot bescherming van het lijf, have en goed. De ingezetenenbelasting heet het solidariteitsdeel en heeft betrekking op het lijf. De belasting gebouwd (het goed) is vergelijkbaar met de OZB. De gedachte was destijds om ook gronden te belasten op basis van waarde. Nadat alles berekend was bleek dat de belasting voor (agrarische) grond dan wel erg laag werd. Daarom werd toen bedacht om de belasting te baseren op de gemiddelde waarde van alle ongebouwde grond; dus inclusief (spoor)wegen. Omdat wegen gemiddeld 1 miljoen per hectare waard zijn en in Brabant een hectare agrarische grond ca. €75.000 per hectare kost is het te begrijpen dat in en gebied met weinig grond en veel wegen de heffing per hectare wel erg hoog werd. Met de aanleg van een spoorlijn of verbreding van een autosnelweg steeg de gemiddelde waarde van de grond en moesten boeren meer belasting gaan betalen.

Voor vragen of opmerkingen kunt u mij altijd bellen of mailen via 06 -15035807 of [email protected]

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.