Hanke Bruins Slot

Biografie

Hanke Bruins Slot (1977) is woordvoerder voor de zorg, over de onderwerpen huisartsenzorg, ziekenhuiszorg, eerstelijnszorg, leefstijl (drank, tabak en drugs), preventie, geestelijke gezondheidszorg en sport. Ook voert Hanke het woord op veteranenbeleid, dat haar na aan het hart ligt als oud-militair en veteraan.

Hanke is geboren in Apeldoorn en heeft vervolgens in Utrecht gestudeerd. Zij volgde de studies recht, bestuur en management en staats- en bestuursrecht. Na haar studies ging zij vanaf 2001 werken als senior beleidsmedewerker bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.  Daarna besloot zij haar passie te volgen en werd militair.

Van 2005-2007 heeft Hanke aan de Koninklijke Militaire Academie de postacademische opleiding tot officier gevolgd. Daarna ging zij aan de slag als pelotonscommandant (leidinggevende) bij de artillerie (Gele Rijders). In 2008 ging ze mee op missie naar Afghanistan, als commandant. Ook was zij werkzaam bij de staf van de Koninklijke Landmacht.

In 2010 werd zij in de Tweede Kamer gekozen. Hoewel haar carrière uiteenlopend is geweest in functies ziet Hanke toch ook overeenkomsten. Want zowel als militair en als Kamerlid werk je niet voor jezelf maar voor een ander. Ook moet je beslissingen durven nemen en over doorzettingsvermogen beschikken.

Naast haar professionele carriere is Hanke actief in de sport. Hockey is haar hobby en in 2005 werd zij zelfs met haar team van "Kampong" landskampioen indoorhockey. Nog steeds is Hanke in haar vrije tijd op het hockeyveld te vinden. Hanke woont in Utrecht.