07 maart 2017

Sport is maatschappelijk goud

Sporten en bewegen is niet alleen gezond, het is ook leuk en gezellig. Het brengt mensen samen. Kinderen leren daardoor al jong wat samenwerken is, hoe ze om moeten gaan met winnen en verliezen. Ieder kind moet de kans krijgen om te sporten, vindt het CDA. Sporten is maatschappelijk goud dat je moet verzilveren.

Een belangrijke rol is weggelegd voor al die sportverenigingen waar er gevoetbald, gehockeyd of gekorfbald wordt. Die verenigingen hebben het moeilijk op dit moment. Het is lastig om voldoende vrijwilligers te vinden. De accommodaties zijn niet allemaal op orde. Ook hebben sportverenigingen met veel ingewikkelde regels te maken.

Het CDA vindt de sportverenigingen de ruggengraat van de Nederlandse sport. Daarom wil het CDA honderd miljoen investeren in sporten en bewegen, om al die sportverenigingen te versterken.

Natuurlijk is het CDA ook trots op al de topsporters in Nederland. Maar om op topniveau te kunnen sporten is er wel een goede topsportstructuur en -cultuur nodig, waarin onze sporttalenten zich tot het hoogste niveau kunnen ontwikkelen. Ook het organiseren van topsportevenementen hoort bij zo’n cultuur.