26 januari 2017

‘Van der Steur zocht niet de waarheid, maar politiek redding van de VVD’

“Aan de top van het ministerie van Veiligheid en Justitie staat iemand, die als Kamerlid probeerde de waarheid te verdoezelen, en die als minister verborgen hield wat opgehelderd had moeten worden. Minister van der Steur zocht niet de waarheid, maar de politieke redding van de VVD. De VVD was er niet voor het ministerie van Veiligheid en Justitie, nee, het ministerie van Veiligheid en Justitie was er voor de VVD.” Dat zie Sybrand Buma tijdens het debat waarin de positie van minister van der Steur ter discussie stond.

Uit het boek van Bas Haan blijkt volgens Buma dat ook premier Rutte meer weet dan hij tot nu wilde toegeven. “Alles wat er gebeurde, gebeurde onder de neus van de premier. Omdat voor hem niet de waarheid, maar het politieke leven van de VVD bewindslieden voorop stond. Dat rechtvaardigde voor hem een doofpot. Maar uiteindelijk blijft één waarheid altijd overeind: hoogmoed komt voor de val.”