Met ‘trots en veel vertrouwen’ heeft Sybrand Buma officieel de namen bekend gemaakt van de CDA-bewindspersonen voor het nieuwe kabinet. ‘Wij halen een top-team naar het kabinet om onze ideeën en voorstellen uit het regeerakkoord waar te maken’. De Rotterdamse wethouder Hugo de Jonge wordt de eerste vicepremier en tevens minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

Het CDA levert vier ministers en twee staatssecretarissen voor het derde kabinet Rutte. Naast Hugo de Jonge wordt senator Wopke Hoekstra de nieuwe minister van Financiën, de Commissaris van de Koning in Overijssel, Ank Bijleveld wordt de nieuwe minister op Defensie en Ferdinand Grapperhaus wordt de nieuwe minister van Justitie en Veiligheid.

De twee CDA-staatssecretarissen komen uit de Tweede Kamerfractie van het CDA. Mona Keijzer wordt staatssecretaris op het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en Raymond Knops is voorgedragen als staatssecretaris op het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).

De kandidaat-bewindspersonen gaan de komende dagen bij premier Rutte op gesprek. Naar verwachting wordt het nieuwe kabinet donderdag 26 oktober door Koning Willem-Alexander beëdigd.

Buma is zeer tevreden over de posten voor de nieuwe CDA-bewindspersonen. ‘Hugo gaat aan de slag met een betere zorg voor onze ouderen, Wopke met de lagere lasten voor gezinnen en middengroepen, Ank met de versterking van de krijgsmacht en Ferdinand met de voorstellen voor een veiliger Nederland. Dat was onze belofte aan de kiezer en we leveren nu de mensen om dat in daden om te zetten’.