08 oktober 2018

Bijeenkomst met minister Carola Schouten bij Rijk Zwaan

Onze gastspreker was minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en vice-premier Carola Schouten.

Programma:

16.00 uur Inloop / Ontvangst
16.30 uur Presentatie Ben Tax
17.00 uur Toespraak van minister Carola Schouten
17.15 uur Rondleiding
18.00 uur Aperitief in aanwezigheid van minister Carola Schouten
18.30 uur Diner met o.a. Tweede Kamerlid Agnes Mulder
20.30 uur Afsluiting

Over Carola Schouten

Carola Schouten (1977) is op 26 oktober 2017 beëdigd als lid van het kabinet-Rutte III. Zij was in 2011-2017 Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie. Zij begon na haar studie bedrijfskunde haar loopbaan bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid waar ze onder andere beleidsmedewerker werk en inkomen was.

Over Ben Tax

Ben Tax (Amsterdam, 1955) is getrouwd met Lieneke en heeft 6 kinderen. Ben begon zijn loopbaan als accountant en is vanaf 1986 werkzaam als directeur bij Rijk Zwaan. In 1989 is Ben middels een management buy-out samen met Anton van Doornmalen en Maarten Zwaan aandeelhouder van Rijk Zwaan geworden. Na het overlijden van Maarten Zwaan vorig jaar september is de familie Zwaan nu samen met Ben en Anton aandeelhouder.De directie van Rijk Zwaan bestaat behalve Ben uit Marco van Leeuwen en Kees Reinink

Over de locatie

Rijk Zwaan is een Nederlands familiebedrijf dat wereldwijd opereert. Rijk Zwaan ontwikkelt nieuwe groenterassen. Hiermee wordt een bijdrage geleverd aan het wereldvoedselvraagstuk en een gezonde samenleving.

Rijk Zwaan behoort tot de top 5 grootste bedrijven wereldwijd in de groentezadenmarkt. Het groenteveredelingsbedrijf ontwikkelt nieuwe rassen in zo’n 25 verschillende soorten groenten en verkoopt de zaden hiervan in meer dan 100 landen. In 30 landen heeft het bedrijf een dochteronderneming. Het hoofdkantoor van Rijk Zwaan is gevestigd in De Lier. Samen met partners wil Rijk Zwaan actief bijdragen aan de wereldvoedselvoorziening en verhoging van groenteconsumptie door de basis te leggen voor gezonde en aantrekkelijke groenten.

Bij het ontwikkelen van nieuwe groenterassen en het leveren van topkwaliteit zaden is het noodzakelijk om continu te blijven innoveren. Jaarlijks investeert Rijk Zwaan 30% van de omzet in Research & Development en verovert daarmee standaard een plek in de top 30 van toonaangevende Nederlandse bedrijven die veel investeren in eigen onderzoek en ontwikkeling.

In totaal werken er zo’n 3.000 mensen bij Rijk Zwaan. Binnen de onderneming ligt de focus op goed werkgeverschap. Het bieden van een prettige en duurzame baan met goede arbeidscondities is de primaire doelstelling van het bedrijf. In de bedrijfscultuur staan betrokkenheid, teamwork en loyaliteit centraal. Rijk Zwaan kiest hierbij bewust voor ‘lifetime employment’ en biedt medewerkers de kans om zich steeds te blijven ontwikkelen.