02 april 2020

CDA ondertekent brief over situatie in Hongarije

Vandaag heeft het CDA een brief mede-ondertekend waarin een aantal partijen in de Europese Volkspartij zich uitspreken over de Fidesz partij in Hongarije. Fidesz is net als het CDA lid van de Europese Volkspartij (EVP).

Fidesz, onder leiding van premier Viktor Orbán, is in Hongarije aan de macht en er waren al langere tijd zorgen over het beleid van de regering. Mediavrijheid en mensenrechten staan onder druk. Ook is de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht in het geding. De noodwet die zeer recent in Hongarije van kracht is gegaan doet hier nog een schep bovenop. Dat Fidesz de noodtoestand in Hongarije voor onbepaalde tijd heeft afgekondigd en ook de mediavrijheid nog grotere beperkingen oplegt, zijn zeer zorgwekkende ontwikkelingen.

In de brief wijst het CDA de voorzitter van de Europese Volkspartij, Donald Tusk, op onze zorgen en laten we hem weten dat wat ons betreft Fidesz niet zal terugkeren bij de EVP.

Naast het CDA, is de brief ook ondertekend door: de Zweedse Moderates partij, de Belgische CdH, de Belgische CD&V, de Deense Conservatieve Volkspartij, de Finse Kokoomus, de Griekse NeoDemokratia, de Litouwse TS-LKD, de Luxemburgse CSV, de Noorse Hoyre, de Slowaakse SPOLU, de Tsjechische TOP09, en de Zweedse KD partij. Deze partijen zijn allemaal lid van de Europese Volkspartij.

De brief is hier te lezen.