18 september 2014

Bekende Nederlanders gaan het gevecht aan tegen voedselverspilling

Tweede Kamerlid Jaco Geurts is maandag 22 september samen met Overijssels gedeputeerde Hester Maij en Thérèse en Jonnie Boer van De Librije en CDA Vrouwen het gevecht aan gegaan tegen voedselverspilling. Dit deden ze in het kader van de landelijke FoodBattle.

Gezamenlijk zette de politici en ondernemers voedselverspilling op de kaart zodat de maatschappelijke discussie over duurzamere samenleving gevoerd wordt.

“Een goed initiatief”, aldus het Kamerlid. “Jaarlijks wordt er meer dan achthonderdmiljoen kilo weggegooid aan goed, eetbaar voedsel. Per persoon kost dit honderdvijftig euro en wordt er veel energie gebruikt bij het fabriceren van het eten. Niet alleen de overheid maar ook de horeca, fabrikant en consument zijn verantwoordelijk voor een duurzame samenleving”.

Ook Jonnie Boer benoemde de urgentie van voedselduurzaamheid. “Als Nederlandse kok moet je ervoor zorgen dat je een goede proportie eten serveert. Dat is zowel duurzamer als hygiënischer, want de veelgeprezen doggybags zijn hygiënisch gezien meestal geen goede oplossing. Daarnaast dagen we onze koks uit om restvoedsel zoveel mogelijk te gebruiken, bijvoorbeeld voor bouillon." Boer ziet echter dat er nog een wereld te winnen in de voedselketen: "bekijken hoe je samen kan werken aan duurzaamheid in de voedselketen is essentieel” benadrukte Boer.

De FoodBattle vindt plaats in de periode van 27 oktober tot 16 november 2014 en wordt georganiseerd door CDA Vrouwen. Iedereen kan meedoen. Gedurende deze drie weken houden deelnemers bij hoeveel eten ze weggooien en krijgen online professionele tips hoe ze slimmer eten kunnen kopen, koken en bewaren. Ervaring leert dat deze gezamenlijke strijd er toe leidt dat deelnemers na de FoodBattle zo’n 20 procent minder voedsel verspillen.

Andere (bekende) Nederlanders die het initiatief steunen zijn:

Reinier van den Berg         weerman en oprichter Ecoland.tv

Els Hekstra                          directeur ouderenorganisatie PCOB