16 april 2014

CDAV flyeractie Europese verkiezingen

„Europese verkiezingen: CDA mannen staan vierkant achter CDA vrouwen”

Op vrijdag 11 april hebben een groep CDA kandidaten voor het Europees Parlement bij Utrecht Centraal Station flyeren om aandacht te vragen voor hun kandidatuur. CDAV, het netwerk van CDA vrouwen, maakte daarvoor speciaal een flyer met de vrouwelijke kandidaten op de lijst. Ook enkele mannen van de lijst hebben hun medewerking beloofd, dit alles onder het motto Samen kunnen we meer!

Het idee kwam van Irene Janssen, nummer 12 op de lijst: “Ik vind een volksvertegenwoordiging niet representatief als die voor het grote merendeel uit mannen bestaat. Bovendien is het vrouwelijk talent hard nodig in de politiek, vandaar deze actie.”

Nog altijd zijn er meer mannen vertegenwoordigd in de politiek. Het Europees Parlement heeft op dit moment 35% vrouwen in haar gelederen en doet het daarmee net iets minder goed dan onze Tweede Kamer met 39%. Op lokaal niveau ziet het er een stuk slechter uit: gemeenteraden bestaan namelijk voor driekwart uit mannen.

Net zoals het CDJA, de jongerenorganisatie van het CDA, zich inzet voor meer jongeren in de politiek, zet het CDAV zich in voor meer vrouwen in de politiek. Om de huidige vrouwen op de lijst wat extra in de kijker te zetten, werd een speciale flyer gemaakt met daarin extra informatie over enkele kandidaten. CDAV voorzitter Josine Westerbeek-Huitink: „Wij zijn ontzettend trots op onze lijsttrekker Esther de Lange en op onze jonge vrouwen op de lijst. Het zijn stuk voor stuk toppers waar ik persoonlijk en als CDAV voorzitter veel van verwacht.”

Westerbeek vervolgt: "Het CDAV streeft naar een evenwichtige man/vrouw verhouding op de lijsten en het is daarbij hartstikke belangrijk dat ook de CDA mannen onze vrouwelijke politici steunen. Ik ben daarom ontzettend blij dat de kandidaten voor de Europese lijst de handen ineen hebben geslagen. Per slot van rekening is onze slogan Samen kunnen we meer! Ook in Europa.”