17 februari 2019

Geslaagde Woman Talk 12 januari 2019

Op 12 januari vond in het prachtige en historische PausHuize in Utrecht de jaarlijkse CDA Vrouwen Nieuwjaarsreceptie plaats die samen werd georganiseerd met de EVP fractie in Brussel. De nieuwjaarsreceptie had dit jaar als thema ‘Women Talk: Europe after the Brexit’. Er is veel gaande in Europa en voor Nederland heeft de Brexit wellicht een extra bijzondere betekenis, juist ook door onze historische relatie met Engeland en de politieke en economische band die we met elkaar hebben. Aan tafel namen plaats Esther de Lange: Vice voorzitter van de Europese Christendemocraten (EVP) en delegatieleider van het CDA in het Europees Parlement, Marja Kwast secretaris van de Adviesraad voor Internationale Vraagstukken (AIV), Eveline Herben lobbyist voor de Vereniging van Bloemenveilingen in Nederland (VBN) en Marjolein ’t Hart Senior Onderzoeker en Onderzoeksleider van de afdeling Geschiedenis van het Huygens Instituut voor Nederlandse Geschiedenis de onder leiding van gespreksleider Alice van den Nieuwboer. Een zeer levendige gesprek vond aan tafel plaats waarin gespeculeerd werd over de toekomst van Europa en de consequenties van de Brexit. Vanuit verschillende invalshoeken werd het thema besproken: op het gebied van Politiek, Historie, Veiligheid en Handel. In het oog sprongen discussies over: - De relatie tussen het Verenigd Koninkrijk en Nederland, die bijzonder en langdurig is en veel facetten bevat zoals bijvoorbeeld de werking van financiële markten (een Nederlandse uitvinding). - De rol van Nederland in de 17e eeuw als wereldmacht, die het VK van Nederland overnam en die wellicht China nu van de VS zal overnemen. - Het belang van het VK als bondgenoot voor Nederland op de interne markt, handelsbeleid, financiën, gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid. De betekenis van Brexit voor het Europabeleid van Nederland: met welke landen kan Nederland, het beste samenwerking zoeken; zal Nederland in staat zijn om, zonder het VK als sterke bondgenoot, EU besluitvorming ook in het belang van Nederland te kunnen beïnvloeden? - De consequenties van de Brexit voor de handel ahv het voorbeeld van de Vereniging van Bloemenveilingen. Deze vereniging met ruim 3.000 leden lijken goed voorbereid te zijn, echter het VK is het tweede handelsland voor de bloem en sierteelt handel en mogelijke importheffingen tussen de 3,5-8% zullen grote gevolgen kunnen hebben voor zowel de exportstromen naar de VK alsmede de prijsvorming van deze verse producten binnen de EU. Na deze Women Talk was er ruimte om tijdens de borrel in gesprek te gaan met vier van de vijf CDA vrouwen op de EP kandidatenlijst: Esther de Lange (lijsttrekker), Annie Schreijer (nr. 5), Chantal Hakbijl (nr. 7) en Eveline Herben (nr. 10).