12 april 2023

Waarom loopbaanplanning in de politiek?

Blog door Anita Rasenberg, lid landelijk bestuur van CDA Vrouwen

Eigenlijk is het antwoord heel simpel. Als je geen doel hebt, dan laat je je leiden door wat op je pad komt. Dat kan een familielid zijn, die met volle overtuiging en de allerbeste bedoelingen zegt dat die politieke of die bestuurlijke functie bij het CDA echt iets voor jou is. Maar heeft dat familielid dan wel in de gaten wat het best bij jou past? Wie jij bent als mens met jouw unieke kernwaarden, drijfveren en talenten? Heeft die persoon zicht op jouw talenten, die je zo vanzelfsprekend beheerst dat je je daar vaak niet bewust van bent?  En laat je je niet alleen leiden door waar je goed in bent, maar ook door datgene waar jij innerlijk door gedreven wordt? Want alleen bezig zijn met waar je goed in bent, is nog geen garantie voor arbeidsvreugde. En heeft die persoon wel een beeld van de waarden, die kenmerkend voor jou zijn?  En die al dan niet in voldoende mate aansluiten bij de waarden van het CDA?

Kortom: Sta zelf aan het stuur van je politieke loopbaan. Laat je niet leiden door wat een ander denkt wat goed voor jou is, maar door je eigen doelen.  Oprah Winfrey stond zelf aan het stuur van haar eigen ontwikkeling.  Als vijfjarig meisje stond zij in de tuin van haar grootmoeder die de was aan de lijn hing. Haar grootmoeder zei tegen Oprah dat ze goed moest opletten hoe zij dat deed, zodat Oprah dat later ook zou kunnen wanneer zij net als haar grootmoeder als dienstmeisje zou werken bij een familie die goed voor haar zou zijn. Haar grootmoeder had het beste met haar kleindochter voor en gunde haar een familie die haar zekerheid zou bieden en haar met respect zou behandelen. Twee kernwaarden van haar grootmoeder, maar niet van Oprah. Oprah wist toen al dat zij andere keuzes wilde maken.

Voorafgaand aan je plan, zul je dus eerst meer zicht moeten hebben op jouw persoonlijk profiel. Anders is de kans groot dat je een functie gaat uitoefenen die helemaal niet bij je past.

Wanneer jouw talenten, kernwaarden en drijfveren samenkomen in een functie, dan zul je deze functie met meer passie uitoefenen. Deze optimale match is zowel goed voor jou persoonlijk als voor het CDA. Als jij een functie uitoefent die in hoge mate bij je past, dan laat jij in jouw gedrag zien waar jij als mens en als politicus voor staat. Een authentiek mens wiens kernwaarden zo duidelijk aansluiten bij waar het CDA voor staat.

Als je weet wat je wilt, dan stippel je een pad uit waarbij je ook je doelen op langere termijn formuleert en de doelen op korte termijn daarop afstemt. Verdiep je in de droomfunctie die jij ambieert. Kijk op internet naar profielen van mensen die die droomfunctie uitoefenen en wat voor opleidingen en carrièrestappen zij daarvoor hebben afgelegd. Ontmoet tijdens bijeenkomsten van CDA Vrouwen mensen die een functie uitoefenen die jij ambieert en waar je graag mee in gesprek gaat. En schat zonder onderschatting of overschatting in of dat pad ook haalbaar voor  jou is. Maak er tijd voor om je doelen te formuleren en een politiek, bestuurlijk of ander pad uit te stippelen. Want jouw loopbaanoriëntatie kan er ook toe leiden dat jouw doelen elders liggen dan in de politiek of bij een andere politieke partij. Veel mensen realiseren zich onvoldoende dat politieke of bestuurlijke ervaring ook je loopbaanmogelijkheden buiten de politiek kunnen vergroten. Als seniorconsultant in de werving en selectiebranche weet ik uit ervaring dat kandidaten die naast hun werk een politieke of bestuurlijke functie uitoefenen er vaak in positieve zin uitspringen. Het getuigt immers van een grote maatschappelijke betrokkenheid om je zo in te zetten voor de samenleving.

Reflecteer regelmatig op de stappen die je zet. Zijn mijn doelen realistisch? Laat ik de discipline zien die daarvoor nodig is? Moet ik mijn doelen in de loop van de tijd bijstellen?  Vraag ik regelmatig om feedback, hetgeen ten goede komt aan een realistisch zelfbeeld en een realistisch loopbaanplan?

Ongetwijfeld ken je mensen die zeggen dat zij nooit een loopbaanplan hebben gehad en toch een functie uitoefenen waar zij zich positief over uitspreken. Natuurlijk kun je er zonder loopbaandoelen en zonder een plan ook komen. De weg kan echter veel langer duren als je geen doel hebt gesteld.

Vergelijk loopbaanplanning met het plannen van een reis, zoals een reis naar Peru om de Matchu pitchu te zien. Zonder plan zul je dat doel echt niet bereiken. Zonder loopbaanplan is het risico te groot dat je een functie uitoefent die toch minder past bij wie jij bent en wat je te bieden hebt. Als je te lang iets doet wat niet bij je past, dan kan dat ten koste gaan van jezelf.

Je beschikt over de vrijheid om zelf te bepalen wat je wilt bereiken in je leven. Natuurlijk heb je niet alles in de hand. Veel zaken overkomen je. Waar je wel invloed op hebt, is de manier waarop je reageert op wat je overkomt. Je hebt de vrijheid om te kiezen hoe je reageert op wat je meemaakt. Deze keuzevrijheid staat haaks op slachtofferschap; op een passieve houding waarbij iets je overkomt. Je hebt niets aan slachtofferschap. Je moet zelf aan het roer staan en je doelen bepalen.

Mocht je je verder willen verdiepen in loopbaanplanning of jouw huidige loopbaanplannen kritisch tegen het licht houden, dan kun jouw belangstelling mailen naar [email protected]. CDA Vrouwen organiseert in het voorjaar een Webinar over loopbaanplanning in de politiek en zal op de ALV in het najaar mogelijk ook aandacht besteden aan persoonlijk leiderschap en loopbaanplanning.