Grondwater

Ten tijde van het opstellen van dit programma wordt het onttrekkingsbeleid voor beregening uit grondwater bijgesteld. Hierna bevelen we aan het beleid enkele jaren gelijk te houden, anders wordt de overheid onbetrouwbaar. Het huidige beleid is dat onttrekkingen kleiner dan 10 m3/uur vergunningsvrij zijn. Het CDA wil geen vergunningsplicht voor kleinere onttrekkingen. De administratieve last hiervan voor onttrekker én waterschap is te groot.

Er zijn plekken waar grondwaterstanden door de jaren heen dalen; de jaarlijkse aanvulling is minder dan de onttrekking. Dit vormt dan een probleem voor de natuur ter plaatse. Substantieel reduceren van die onttrekking en vergroten van de infiltratie zijn daarom doelen. Zeventig procent van de wateronttrekking uit de bodem binnen Waterschap De Dommel is bestemd voor drinkwater, 12,5% wordt gebruikt voor beregenen, vooral door de landbouw maar ook voor bijvoorbeeld tuinen of golfbanen, en 10% wordt gebruikt door de industrie.

Brabant Water heeft op sommige plekken niet genoeg grondwater om aan de groeiende vraag naar drinkwater te voldoen. Dat betekent, dat we minder drinkwater moeten verbruiken. Dat wil het CDA verder laten gaan dan vrijblijvende voorlichtingscampagnes. Niettemin betekent de toenemende vraag ook dat Brabant Water op zoek moet naar andere bronnen voor drinkwater. Oppervlaktewater is een logisch alternatief.

Goede monitoring van het grondwater, ondiep en diep geeft handvatten om langjarige trends goed in beeld te brengen. Tevens geeft dit inzicht in hoe voorraden zich herstellen. Proeven om grondwater extra aan te vullen met peil gestuurde drainage of andere technieken kunnen het inzicht vergroten.