Innovatie

Met innovaties kan het waterbeheer beter en soms goedkoper. Innovaties zijn ook vaak erg inspirerend voor betrokkenen. Innovaties kunnen ook mislukken. Maar als je het niet probeert, dan heb je ook geen successen. We willen daarom een innovatieve cultuur binnen het waterschap bevorderen; we zijn er trots op!

Enkele voorbeelden van innovaties: Waterschap De Dommel meet met sensoren hoeveel of hoe weinig vervuiling er uit riooloverstorten komt, zodat deze problematiek de juiste aandacht krijgt.

Met satellietbeelden en drones wordt gekeken of maaien van waterlopen kan worden uitgesteld of ingeperkt tot een kleiner traject. Met modellen en datascience kunnen we waterschapsmedewerkers ondersteunen in beslissingen, of stuwen op de stand “water vasthouden” kunnen staan, of dat strijken om natte voeten te voorkomen nodig is. Hierbij is samenwerking met bijvoorbeeld de Technische Universiteit Eindhoven logisch.

Er zijn al diverse apps waarmee inwoners waterdiertjes kunnen identificeren, of waterkwaliteit kunnen meten. Nut en handelingsperspectief voor het waterschap van deze waarnemingen moet echter nog worden ontwikkeld.