10 februari 2023

Kandidaten Best overhandigen verkiezingsprogramma

De verkiezingen voor de Provinciale Staten en het Waterschap staan weer voor de deur. Op 15 maart is het weer zover. Op zaterdag 4 februari werden de campagnes voor de verkiezingen landelijk gestart. Om het Waterschap in Best en omgeving de aandacht te geven werd op die dag het waterschapprogramma van het CDA aangeboden aan de Werkgroep Water van Best Duurzaam. Hopelijk krijgen we ook voor de Waterschapverkiezingen op 15 maart een hoge opkomst. Want ‘Water is Leven’, Water leeft in Best! We moeten zuinig zijn met ons water. Daarvan worden we ons meer en meer bewust.

Kerntaak van het waterschap is zorgen voor voldoende, veilig en schoon water. En dat met oog voor de kosten voor inwoners en overheid. Voldoende voor natuur en mens. Dat wordt een steeds grotere opgaaf bij een (nu) dalend grondwaterpeil. Vasthouden en minder verbruik is de opgaaf voor alle watergebruikers Veilig betekent voorkomen van overlast, nu en in de toekomst en rekening houdend met de ontwikkeling van het klimaat. Binnen de bebouwde kom en in het buitengebied. Schoon water De waterzuivering (zuivering van rioolwater) is een kerntaak van het Waterschap. Het terugwinnen van waardevolle (mest) stoffen en energie (gas) uit afvalwater zijn speerpunt. Maar wat er niet in zit hoeven we niet uit te halen! Zuiveren begint dus bij voorkomen. Minder belasten met afval en chemicaliën en Waterbeheer vraagt om maatwerk en samenwerken.

Maatwerk omdat iedere stuk natuur anders is. Hoe men daar vroeger mee omging kun je dinsdag horen bij de informatieavond die door IVN en Dye van Best dinsdagavond a.s. in het Prinsenhof in Best wordt georganiseerd over De Dommel , het Dommeldal en de historie van het stroomgebied. Zie ook https://www.ivn.nl/afdeling/best/natuuractiviteiten/dommel-en-dommeldal/

Voor meer informatie over de Waterschapverkiezingen en de programma’s van de partijen die daaraan deelnemen bij waterschap De Dommel zie https://www.dommel.nl/stemhulp