Omgevingswet

De komende omgevingswet houdt ook voor het waterschap een forse verandering in. Zo moeten vergunningsaanvragen waarover het waterschap gaat, in hetzelfde digitale stelsel worden behandeld als onderwerpen waar bijvoorbeeld de gemeente of provincie over gaan. Ieders beleid moet hier ook helder worden gecommuniceerd.

Een andere verandering van de omgevingswet is, dat het waterschap minder rollen en bevoegdheden krijgt richting gemeenten. Bijvoorbeeld een gemeentelijk rioleringsplan, met adviesrecht voor het waterschap, is niet meer verplicht. De gemeente moet riolering laten opgaan in qua thema’s veel bredere gemeentelijk omgevingsvisie en programma. Consequentie is dat het waterschap nog meer initiatief moet nemen tot gesprek met medeoverheden; moet samenwerken. Het gaat dan om de verplicht blijvende watertoets, maar evenzo om de klimaattafels, bij besprekingen over de Regionale Energiestrategie en de omgevingsplannen. Daarbij staan we voor een praktische en gebiedsgerichte houding.

Het CDA staat ook voor participatie met inwoners, bedrijven en verenigingen. Participatie is ook uitgangspunt in de Omgevingswet. Participatie kent verschillende niveaus. Helder en duidelijk communiceren over de verwachtingen over en weer moet daarom altijd het uitgangspunt zijn. Met respect voor elkaars positie, visie en standpunten. Participatie is een waardevol goed en kan de kwaliteit van de besluitvorming en het draagvlak verhogen. Gezien onze uitvoeringstaak en de hoeveelheid grote projecten in ons werkgebied zien wij dit ook als bijzonder speerpunt.