Samenwerken

Het waterschap gaat over water, toch? Kerntaken van het waterschap zijn droge voeten (veiligheid) maar geen verdroging. Schoon water vol waterleven. Dat in sloten en beken en meren, en in grondwater.

Er zijn echter ook anderen die over water gaan. Burgers en bedrijven gaan over het regenwater dat op hun gebouwen en gronden valt. Ook zijn ze verantwoordelijk voor hun eigen afvalwater. De gemeente gaat over het regenwater op straat. Maar zij gaat ook over de afvoer van het regen- en rioolwater van de burgers en bedrijven. De gemeenten zijn ook verantwoordelijk voor bermsloten en vijvers e.d. in de bebouwde kom. Dit omdat beheer van die wateren beter kan worden uitgevoerd samen met de plantsoenen. Om dezelfde reden worden vennen niet beheerd door het waterschap, maar de beheerder van het hele natuurgebied, bijv. het Brabants landschap. Echter, als het regenwater in grotere sloten of beken terecht komt (de zgn legger), dan gaat het waterschap hier wel over. Evenzo zuivert het waterschap het rioolwater.

Brabant Water levert drinkwater en de provincie kijkt met vergunningen of niet te veel diep grondwater wordt opgepompt door de industrie of door Brabant Water. Het waterschap regelt de ondiepere en kleinere onttrekkingen. Verder zijn er partijen die het water gebruiken en ervan genieten, bijvoorbeeld visclubs of kanobedrijven.

Dat er zoveel partijen over water gaan, vindt het CDA logisch. Het past bij gespreide verantwoordelijkheid (een partij-principe). Echter, gemeenschappelijke doelen zijn alleen te realiseren wanneer partijen goed met elkaar samen werken, met respect voor elkaars verantwoordelijkheden. Hierin is het belangrijk dat de samenwerking tussen waterschap, provincie en gemeenten zodanig is dat er als één overheid wordt opgetreden. Het CDA staat voor samenwerking met inwoners, grondeigenaren en natuurorganisaties om te komen tot het beste resultaat.