Stad

Klimaatverandering geeft een verdere toename van extreme neerslag, droogte en hittestress. Meer groen in de stad, meer wateropslag in de bodem, en meer open water zijn oplossingen hiervoor. Hiervoor staat zelden het waterschap aan de lat; wel de gemeente, bewoners en projectontwikkelaars. Daarvoor is het nodig om in de bouwplannen voldoende bergingscapaciteit en infiltratie in de bodem te waarborgen. Dit kan onder andere door meer ruimte vrij te maken voor water en groen waarbij de belangen van de natuur prevaleren boven de belangen van de projectontwikkelaar. Het waterschap kan wijzen op het belang van dit ontwerp en kan aanleg faciliteren.

Verder blijkt dat Vlaamse ervaringen, dat met een regenwateropvang bij nieuwe woningen, met gebruik voor toiletspoeling, het drinkwatergebruik aanzienlijk kan worden teruggebracht. We willen graag dat inwoners en bedrijven het gebruik van drinkwater beperken. Dit is géén waterschapstaak, maar het is wel iets dat we vanuit “water doen we samen” promoten.

Stedelijke gebieden dragen per hectare significant minder bij aan infiltratie dan landelijk gebied. Het waterschap zou gemeenten en burgers moeten stimuleren om de daling van het grondwaterpeil een halt toe te roepen.

Ook in bestaande bebouwde omgeving valt het nodige te doen. Kan er door gemengde riolering of door het “verbeterd gescheiden riool” geheel worden afgekoppeld? Of is door vervuiling van regenwater of door foutaansluitingen het water in de regenbuis te vies? Kunnen we acties “tegelwippen” stimuleren? Of gebruik van regenwater in de tuin?

Om het waterbewustzijn bij bewoners en ondernemers te vergroten, richten wij ons op het informeren en aansporen om hun bijdrage te leveren aan waterveiligheid en schoon en voldoende water. Gemeenten kunnen zich voorbereiden op klimaatverandering door een klimaatstresstest uit te voeren. De klimaatstresstest brengt in beeld wat er gaat veranderen en wat de gevolgen daarvan kunnen zijn. Klimaatdialogen met bewoners aan de hand van de klimaatstresstest kunnen een uitvoeringsprogramma opleveren, waar gemeenten aan kunnen gaan werken.

Omdat hittegolven steeds vaker optreden en extremer worden, zijn er ook vaker waterkwaliteitsproblemen door bijvoorbeeld jeuk veroorzakende blauwalg of vissterfte door hoge temperatuur en zuurstofloosheid. Het beperken van deze problemen zal toenemende aandacht vragen.