11 oktober 2022

HDSR wordt aandeelhouder van slibverwerker SNB

Het Algemeen Bestuur van HDSR heeft op 5 oktober het besluit genomen om aandeelhouder te worden van N.V. Slibverwerking Noord-Brabant in Moerdijk (SNB). Dit bedrijf verwerkt slib dat afkomstig is van rioolwaterzuiveringen. Het grootste deel van het slib van de RWZI’s van HDSR wordt nu al verwerkt door SNB maar dit contract zou binnenkort beëindigd worden. De andere (zeven) aandeelhouders van SNB zijn ook waterschappen.

Het CDA heeft het besluit om aandeelhouder te worden van harte ondersteund en ingestemd met het beschikbaar stellen van het benodigde geld hiervoor. Het belangrijkste argument hiervoor was de zekerheid over afname van het zuiveringsslib van HDSR. De CDA-fractie was van mening dat het voorstel financieel goed onderbouwd is en dat een aandeelhouderschap nu de beste aanpak is, waarbij de risico’s beperkt zijn. Wel heeft het CDA er voor gepleit om ook in te blijven zetten op slibvergisting op de eigen RWZI’s. Dit blijkt namelijk technisch niet mogelijk bij SNB. Bij slibvergisting wordt gas geproduceerd waardoor HDSR eerder energieneutraal wordt. Ook heeft het CDA gevraagd naar de gevolgen voor de waterschapslasten in de toekomst. Er is voorgerekend dat de effecten hierop beperkt zijn en passen binnen de huidige meerjarenbegroting. Een voordeel van een aandeelhouderschap is dat HDSR nu zeggenschap heeft over de bedrijfsvoering en eventuele innovaties bij SNB.

Meer informatie is hier te vinden: Agenda HDSR - Algemeen Bestuur woensdag 5 oktober 2022 19:30 - 23:00 - iBabs RIS (bestuurlijkeinformatie.nl) (agendapunt 4.1)