14 september 2022

Lijsttrekkers en advieslijst PS en HDSR bekend

Het CDA-bestuur in de provincie Utrecht heeft de advieslijst vastgesteld voor de Provinciale Staten- en Waterschapsverkiezingen op 15 maart 2023. Gedeputeerde Mirjam Sterk voert de lijst aan voor de Provinciale Statenverkiezingen. Zij wordt op de lijst gevolgd door 44 topkandidaten die het bestuur heeft geselecteerd op basis van het advies van een vertrouwenscommissie. Annemien van der Veen voert de lijst aan voor het waterschap Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR). De leden stemmen op 29 september over de totale kandidatenlijsten.

Bij de vorming van een nieuw college na de Provinciale Statenverkiezingen op 15 maart is Mirjam Sterk opnieuw de beoogde kandidaat voor de functie van gedeputeerde. Fractievoorzitter Chris Westerlaken is de tweede op de lijst. De huidige Statenleden Marlies Welschen, Gerdien Bikker en Marije Stegenga staan respectievelijk op plek 3, 5 en 9. Tineke Koelewijn heeft aangegeven niet beschikbaar te zijn voor een nieuwe periode in de Staten. De eerste nieuweling op de lijst is Martijn Koren uit Bilthoven op de vierde plaats. Bij het opstellen van de lijst is gezocht naar een balans tussen ervaring en nieuwe gezichten, benodigde kennis van relevante dossiers, vertegenwoordiging vanuit de hele provincie met oog voor een goede evenwicht in diversiteit en achtergrond.

CDA-voorzitter Jacco van der Tak: ‘Het Dagelijks Bestuur is verheugd om een team van 45 gemotiveerde CDA’ers te kunnen voordragen voor de Provinciale Statenverkiezingen in 2023. We zijn blij om Mirjam Sterk te kunnen voordragen als kandidaat-lijsttrekker. We hebben haar leren kennen als een betrokken gedeputeerde die zich elke dag inzet om verschil te verbinden. De komende jaren is dat wat we nodig hebben in de provincie Utrecht. Meer wij en minder ik.’

Kandidaat-lijsttrekker Mirjam Sterk: ‘Ik ben vereerd met het in mij gestelde vertrouwen. De uitdagingen zijn groot in de mooiste provincie van Nederland: hoe houden we een vitaal landelijk gebied, zorgen we goed voor onze kwetsbare natuur en houden we levendige steden waar het goed wonen en werken is. Graag zet ik me daar samen met alle andere CDA kandidaat-statenleden en u voor in.’

Bovenaan de advieslijst voor het waterschap HDSR staan nieuwe gezichten. Na kandidaat-lijsttrekker en beoogd Hoogheemraad Annemien van der Veen volgen Robin Dorsman uit Woerden op plek 2 en Bram Beijer uit Houten op plek 3. Huidig fractievoorzitter Paul Bakker staat op de vierde plaats en huidig Hoogheemraad Karin Sommer op plaats vijf. Zij hebben aangegeven de komende periode ruimte te willen geven aan nieuwe gezichten en hun ervaring aan hen over te dragen.

CDA-voorzitter Jacco van der Tak: ‘Met Annemien van der Veen kiezen we als Dagelijks Bestuur voor een nieuw CDA-gezicht voor het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. Met 7 betrokken CDA’ers wil ze zich inzetten voor de zorg voor ons water in de provincie. Alleen samen kunnen we het verschil maken in het omgaan met de grote wateruitdagingen die er zijn.’

Kandidaat-lijsttrekker Annemien van der Veen: ‘Waterbeheer is belangrijker dan ooit! Het CDA zet in op duurzame energie uit water en afval, op schoon water uit de kraan, droge voeten en een belangrijke rol voor burgers en boeren in het beheer. Op deze manier zijn we samen rentmeester van onze aarde.’

Ook voor de advieslijsten van de waterschappen Vallei & Veluwe, Rivierenland en Amstel, Gooi en Vecht worden kandidaten vanuit de provincie Utrecht voorgedragen. Met 45 gemotiveerde CDA’ers op de advieslijst voor Provinciale Staten en 18 gemotiveerde CDA’ers voor de advieslijsten van de verschillende waterschappen is het CDA in de provincie Utrecht wederom goed vertegenwoordigd.

De top 15 van de advieslijst van het CDA Provincie Utrecht voor de Provinciale Staten

1. Mirjam Sterk, Houten

2. Chris Westerlaken, Benschop

3. Marlies Welschen, Zeist

4. Martijn Koren, Bilthoven

5. Gerdien Bikker, Lexmond

6. Arjen Draisma, Woerden

7. Daan van de Watering, Utrecht

8. Paul van der Kolk, Zeist

9. Marije Stegenga, Veenendaal

10. Clemens van den Berg, Utrecht

11. Harm Dijkstra, Utrecht

12. Rody van der Pouw-Kraan, Mijdrecht

13. Esther van der Hart, Woudenberg

14. Ruud Penders, Utrecht

15. Joost Merema, Amersfoort

Klik hier voor de volledige advieslijst voor de Provinciale Staten.

De advieslijst van het CDA Provincie Utrecht voor het waterschap HDSR

1. Annemien van der Veen, Maartensdijk