Het tij keert. De tijd waarin we het logisch vinden dat alleen 'de witte hoogopgeleide man' de politieke koers bepaalt lijkt voorbij. Maar dit debat focust zich nu vaak slechts op variaties van 'wit' en 'man'. Dat bijna 90% van onze volksvertegenwoordigers hbo- of wo-opgeleid is, lijken we normaal te vinden. Opvallend, want deze groep maakt maar eenderde van de Nederlandse bevolking uit. Tegelijkertijd daalt juist het politiek vertrouwen van middelbaaropgeleiden gestaag. Derk Boswijk was te gast bij de Nationale Denktank over dit onderwerp. Want: worden de belangen van middelbaaropgeleiden nu eigenlijk wel voldoende vertegenwoordigd in de politiek? Of leven we in een diplomademocratie waarin het geluid van hbo- en wo-geschoolden voorop staat? En zijn er ook andere manieren om MBO geschoolde Nederlanders te vertegenwoordigen?