Hij is 31 jaar oud, ondernemer, heeft een mbo-opleiding en een jong gezin. Niet de meest voor de hand liggende combinatie voor een Kamerlid. Toch wil Derk Boswijk de Tweede Kamer in. Bij de komende verkiezingen op 17 maart is hij de nr. 14 op de lijst voor het CDA. Als Utrechtse kandidaat was hij op werkbezoek in Zeist bij het energiecentrum op de Slotlaan 300. Het kandidaat-Kamerlid ging in gesprek over knelpunten bij de lokale energietransitie.

Boswijk werd ontvangen door voorzitter van stichting Energie Zeist Marius Keij en coördinator Eveline Raap. Met hen werd doorgesproken over de grote uitdagingen voor de energietransitie in Zeist. Doel van het werkbezoek was om ervaringen van de coördinatoren en vrijwilligers van de stichting Energie Zeist te horen, maar ook te zoeken tegen welke uitdagingen deze organisatie aanloopt als het gaat om de energietransitie.

Derk Boswijk: “De klimaatverandering en de energietransitie zijn een van de grootste uitdagingen van onze tijd, daar kan je hele grote plannen voor bespreken maar uit eindelijk begint het in de dorpen zoals dit prachtige initiatief in Zeist De aarde is niet van ons, maar we hebben wel de taak er goed voor te zorgen. Zodat we de aarde goed kunnen doorgeven aan toekomstige generaties. Dat is rentmeesterschap en daarom is klimaatverandering een van de grootste opgaven van deze tijd. We moeten de polarisatie tussen drammers en ontkenners doorbreken en onze schouders eronder zetten. Met een robuust beleid dat draagvlak heeft, effectief is en bijdraagt aan het verdienvermogen van ons land.”