De verkiezingsborden van Derk Boswijk langs de A2 bij Baambrugge en bij Kamerik zijn na twee dagen al beklad. ,,Het is zo nutteloos. Ik kan er niet bij”, verzucht hij. De CDA’er uit het Groene Hart voert persoonlijk campagne voor een plek in de Tweede Kamer.

Boswijk (31) wist niet wat hij zag toen hij donderdagochtend om kwart over zes vanuit zijn woonplaats Kockengen naar zijn werk reed. Zijn verkiezingsbord - een metalen frame met daartussen een doek - langs de A2 was helemaal beklad met rare en opvallende kreten als ‘dictatuur’, ‘demmink’, ‘pedo’, ‘doofpot’, ‘toeslagenaffaire’ en ‘vrijheid’.

Dat mensen geen vertrouwen (meer) hebben in de overheid, daar kan hij inkomen. De toeslagenaffaire, waarbij tienduizenden ouders onterecht werden verdacht van fraude, heeft het imago van de politiek geen goed gedaan, erkent Boswijk. Maar dat is nog geen reden om verkiezingsborden te bekladden. ,,De mensen kunnen me bellen, mailen of appen als ze iets kwijt willen of met me willen praten. Of wordt anders zelf politicus, zou ik zeggen. Dan kun je wat veranderen.”

Meer lezen: