Vragen van de leden Boswijk (CDA) en Bromet (GroenLinks) aan de Minister voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en de Minister van Volkshuisvesting over het bericht “Is de vezelhennepteelt ten dode opgeschreven?” (RTV Noord, 17 mei 2022)

Vraag 1

Bent u bekend met het artikel “Is de vezelhennepteelt ten dode opgeschreven?” (1)

Vraag 2

Klopt het dat u voornemens bent om de vergroeningssubsidie van 150 euro per hectare in 2023 stop te zetten? Zo ja, wat is daar de reden van?

Vraag 3

Klopt het dat de vergroeningssubsidie bedoeld is ter bescherming van milieu en natuur?

a. Zo ja, waarom bent u voornemens deze subsidie stop te zetten?

b. Is de subsidie niet meer nodig voor de te behalen doelen, of zijn de doelen reeds behaald? Zo nee, worden de doelen ondanks de subsidie niet behaald en is deze dus ineffectief?

c. Welke andere beleidsmiddelen gaat u inzetten om de doelen alsnog te behalen?

Vraag 4

Heeft u in beeld wat het stopzetten van deze subsidie voor gevolg heeft voor boeren die hier nu dankbaar gebruik van maken? Zou het zo kunnen zijn dat het stopzetten van deze subsidie ertoe leidt dat boeren juist gedemotiveerd raken om te investeren in verduurzaming en natuurinclusiviteit? Wat vindt u daarvan? Is er een alternatief voor deze boeren?

Vraag 5

In hoeverre klopt het dat met het vervallen van de vergroeningssubsidie indirect ook de beloning voor boeren met blijvend grasland komt te vervallen, terwijl blijvend grasland juist van zeer groot belang is voor de koolstofvastlegging?

a. In hoeverre brengt dit het behalen van de klimaatdoelen in de landbouw in gevaar?

b. Wat zijn de te verwachten gevolgen voor de landbouwpraktijk als deze subsidies vervallen en wat zijn daar de economische en ecologische gevolgen van?

Vraag 6

Klopt het dat de nieuwe landbouwregels, waarop gedoeld wordt in het artikel, de uitvoerbaarheid van de landbouwpraktijk in gevaar brengt, bijvoorbeeld door de maatregel die boeren verplicht om de gewassen voor 1 oktober van het land te halen? En dat dit er mogelijk toe leidt dat bepaalde duurzame teelten juist niet meer mogelijk zijn?

a. Is de 1 oktober maatregel van toepassing op alle gewassen?

b. Is het mogelijk en zinvol om per gewas en regio een optimale datum vast te stellen, die tegemoet komt aan de ecologische doelen, de eisen van bodem en gewas en fluctuaties in weer en seizoen?

Vraag 7

Wat zijn de mogelijke gevolgen voor de verwerkende industrie als de teelt van vezelhennep afneemt of verdwijnt?

a. Wat doet dit met de verduurzamingsdoelstellingen van bijvoorbeeld de bouw of andere afnemers?

b. Raakt Biobased bouwen hierdoor mogelijk verder achterop?

(1) https://www.rtvnoord.nl/nieuws/923874/is-de-vezelhennepteelt-ten-dode-opgeschreven