31 augustus 2018

Geslaagde verdiepingsreis naar Brussel

Op uitnodiging van Wim van de Camp vertrokken 28 Dertigers naar Brussel voor een tweedaagse verdiepingsreis. Na het hartelijke welkom van Wim en het traditionele bezoek aan de Vergaderzaal doken we meteen de diepte in. We lunchte samen met Brexit onderhandelaar Georg Riekeles en spraken over de laatste stand van zaken en kregen een unieke inkijk in het huidige onderhandelingsproces. Vervolgens liepen wij naar de Permanente Vertegenwoordiging waar we een uitgebreide uitleg kregen over de Nederlandse politieke lobby in Brussel. Onder het genot van een biertje gaf Volkskrant journalist Marc Peeperkorn een kritische blik vanuit het journalistenperspectief met natuurlijk de nodige weetjes. Samen met de CDA-afdeling België werden we bij het diner geïnspireerd door Alexander Stubb, oud-premier van Finland en nu Vice-president van de European Investment Bank. De avond werd afgesloten op het Luxembourgplein..

Op vrijdagochtend werden we ontvangen door Maarten Smit, van het kabinet van Eurocommissaris Frans Timmermans. Die ons een goed beeld gaf over zijn werkzaamheden en die van de Europese Commissie natuurlijk. In restaurant Chez Léon nam Winand Quaedvlieg (VNO-NCW) ons mee in de lobby van ondernemingen in Brussel. Na een bezoek aan de Grote Markt was het al weer tijd om naar huis te gaan.

Kortom veel geleerd, gegeten en genetwerkt.