04 maart 2019

Annie Schreijer aan de keukentafel in Gieterveen.

Op 28 februari vond er een keukentafelgesprek plaats tussen een 10 -tal agrariërs uit de Veenkoloniën en Annie Schreijer-Pierik –  bekend lid van de EVP fractie in het Europarlement. Ze werden gastvrij ontvangen door de familie Mentink. Ceciel Mentink staat op plaats 3 van de kandidatenlijst voor het CDA voor de Provinciale Staten in Drenthe.

Veel overheden in Nederland  - van hoog tot laag – verschuilen zich , aldus Annie Schreijer-  achter “Brussel” of “Europa”.  Neem je eigen verantwoordelijkheid als overheid en reageer tijdig is haar oproep. Dit geldt zeker ook voor de provinciale overheid. Laat je niet wijsmaken dat alles al is gedicteerd in Brussel. Er is wel degelijk speelruimte – maar die moet je dan ook wel benutten.

Actueel in de landbouw is Programma Aanpak Stikstof (PAS) . Het stikstofplafond dat hierbij gaat worden gehanteerd heeft verstrekkende gevolgen  voor o.a. de veehouderij. Er wordt nagedacht over hoe hier het beste op kan worden ingespeeld. Ook de toenemende milieueisen van de verwerkende industrie (zuivel) komen hierbij kijken. Annie Schreijer: “Zorg als landbouw in Nederland voor één aanspreekpunt  - Duitsland heeft het in dit opzicht beter voor elkaar en bereikt daarom ook veel meer! “

In verband met veranderende regelgeving gesproken over een transitie periode. Gun de landbouw ook de tijd om in te spelen op nieuwe regelgeving . Voorkom dat onnodig goede bedrijven het loodje leggen. Die problematiek heeft niet alleen te maken met kille cijfers. Het zijn gezinnen en gezinsbedrijven waar het om gaat. De mensen achter de bedrijven doen er toe – dat is de boodschap!

Een goede middag met heel veel informatie van zeer betrokken deelnemers .