06 november 2018

Het CDA Aa en Hunze komt met een motie voor garantie van de zorg

Bij onze buurgemeenten is goed zichtbaar dat risico’s op tekorten in de (jeugd) zorg heel actueel zijn. De raad heeft afgesproken om 1 miljoen in reserve te houden voor onvoorziene uitgaven in de zorg. In de nieuwe plannen van het college wordt deze reservepot grotendeels opgegeten door uitgaven voor organisatiekosten.

Het CDA wil dat de uitvoering van de zorg zoveel mogelijk gegarandeerd wordt, ook als er onvoorzien tekorten ontstaan. We willen dat er eerst een onafhankelijk onderzoek komt naar de benodigde hoogte van de reserves voor de uitvoering van de zorg. In de tussentijd willen wij ervoor zorgen dat de reserve op de minimale € 1 miljoen blijft staan en dat deze buffer alleen gebruikt wordt voor de directe uitvoering van de zorg en niet voor organisatiekosten van de gemeente. Deze kosten moeten uit de algemene middelen worden betaald.

Aanstaande donderdag wordt door Sonja Hilgenga-van Dam de motie ingediend tijdens de raadsvergadering over de begroting 2019. We zoeken hierbij de steun van de andere fracties.