14 april 2017

Werkbezoek aan Staatsbosbeheer

De CDA-Statenfractie bracht onlangs een werkbezoek aan Staatsbosbeheer (SBB). Op de locatie in Appelscha in het Drents-Friese Wold ontving het managementteam de fractie en startte met een presentatie over hun werkzaamheden.

Meer dan de helft van alle natuur in Nederland wordt beheerd door SBB die steeds meer zelf moet zorgen voor financiering. Nu nog 43 % maar in de toekomst moet SBB zelfs 50 % van hun uitgaven financieren. Dat doen ze door onder meer kampeerterreinen en huisjes te exploiteren, verkoop van hout en verkoop van artikelen in de winkel van het ontmoetingscentrum Appelscha. Per jaar zijn er drie miljoen bezoekers in de Drentse natuur en bijna 90.000 overnachtingen op een van de 6 kampeerterreinen van SBB in Drenthe. Met 67.000 vierkante meter is Drenthe een grote leverancier van hout, afkomstig uit de productiebossen.

Met een rondleiding door het gebied konden de provinciale politici zelf nog eens zien welke juweeltjes het Drentse – Friese Wold heeft. Het Aekingerzand of Kale Duinen, nabij Appelscha, heeft in een uitgestrekt gebied zandverstuivingen de grootste duinen in Noord Nederland. Een uitkijktoren gaf ons de kans nog eens vanaf grote hoogte het gebied te bewonderen. SBB in Drenthe beheert 473 km fietspaden, 248 km ATB-routes, 826 km gemarkeerde wandelpaden en 331 km ruiterpaden. Kortom, voor iedereen veel mogelijkheden voor ontspanning in de Drentse natuur.