22 juni 2017

Minister Plasterk neemt Drentse profielschets in ontvangst

Minister Plasterk bezocht woensdag 21 juni de vergadering van Provinciale Staten van Drenthe om daar de profielschets voor de nieuwe Commissaris van de Koning (CdK) in ontvangst te nemen. Momenteel is er een vacature nadat de heer Tichelaar afscheid nam en de heer van Aartsen nu waarnemend Commissaris van de Koning is.

Het Drents Parlement heeft de afgelopen weken aan de Drentse burgers gevraagd waar naar hun mening de nieuwe Commissaris van de Koning aan moet voldoen. Zo brachten Statenleden bezoeken aan Drentse markten om daar inwoners te bevragen en ook via internet kon men aangeven welke criteria aan het profiel moesten worden toegevoegd. De door het Drents Parlement benoemde vertrouwenscommissie heeft hierna een profielschets opgesteld die vandaag aan de minister werd overhandigd door de voorzitter van die vertrouwenscommissie Johan Baltes. De minister wil meer vrouwen motiveren deel te nemen aan het openbaar bestuur en dat past ook bij het Drents Profiel volgens Johan Baltes. “Het College van Gedeputeerde Staten van Drenthe bestaat uit louter mannen en ook alle twaalf burgemeesters van Drenthe zijn man. We willen de beste kandidaat en als het dan een vrouw is dan graag haar. Liever geen ‘Jobhopper’ maar wel iemand die zich wil verbinden met Drenthe en de Drenten.” Ook werd door de voorzitter van de vertrouwenscommissie een toelichting gegeven op enkele in de profielschets genoemde criteria. Binnenkort wordt de vacature voor de CdK opengesteld en gepubliceerd in de Staatscourant en in andere media evenals op de overheidssites.