06 mei 2020

Bossen belangrijk voor CDA

Tijdens de vergadering van de Statencommissie Omgevingsbeleid (OGB), die voor het eerst via een videoverbinding werd gehouden, wilde Forum voor Democratie van de andere fracties weten wat zij vinden van de volgens haar teruglopend omvang van de bossen in Drenthe. Verschillende onderzoeken moeten hiervoor bewijs leveren maar die onderzoeken overtuigden CDA-woordvoerster Eline Vedder allerminst. “Als je de periode lang of kort genoeg maakt, zijn er altijd cijfers te vinden die een toe- of juist afname laten zien. Om te voorkomen dat we in een discussie over deze cijfers door de bomen het bos niet mee zien, volstaat de CDA-fractie met het statement: ‘ja, wij vinden bomen en bossen belangrijk. Voor hun rol die ze vervullen op het gebied van biodiversiteit, klimaat, benutting, en beleving. We vinden het dan ook belangrijk dat bossen op gebied van zowel kwantiteit als kwaliteit passen bij de Drentse balans. Over de rol van bomen in het opwekken van hernieuwbare energie zijn wij echter kritisch. Het vermogen van bomen om als CO2-opslag te fungeren ten opzichte van het vermogen daarvoor van andere gewassen is al ingewikkelde materie en over het systeem om energie op te wekken uit bomen zijn wij niet enthousiast.”

De provincie bereidt een zogenaamde Bossenstrategie voor en het is de bedoeling dat medio deze zomer de Bossenstrategie vastgesteld kan worden. Ook wordt gewerkt aan een provinciale uitwerking daarvan die gelijktijdig opgeleverd wordt.