06 mei 2020

CDA enthousiast over aanpak akker- en weidevogels

Op de agenda van de vergadering van de Statencommissie Omgevingsbeleid (OGB) stond op 6 mei o.a. de eindevaluatie van het Plan van Aanpak Akker- en weidevogels. In 2017 heeft Provinciale Staten van Drenthe het Plan van Aanpak akker- en weidevogels vastgesteld dat de titel meekreeg ‘'Samen groeien naar een totaalaanpak’.

Het doel is om activiteiten uit te voeren die bijdragen aan het herstel van de akker- en weidevogelpopulatie in Drenthe. Het gaat daarbij vooral om verbetering van de leefomgeving voor akker- en weidevogels, aanpak van predatie, samenwerking met partijen tijdens de uitvoering en monitoring. In 2017 is ook besloten dat er een pilot van drie jaar zal worden gehouden en nu wordt door het College van Gedeputeerde Staten een evaluatie aangeboden aan Provinciale Staten. Het 'Ermberaad' is het overlegorgaan voor uitvoering van het plan van aanpak, daarin hebben zitting de partijen die zich achter het Plan van Aanpak schaarden. Zij werken nauw samen en komen meerdere keren per jaar bij elkaar in het “Ermberaad”. Het praktische werk, met de laarzen in de modder, vindt, behalve door de Maatregelenmakelaar, plaats door de vele vrijwilligers die zich het hele jaar door met hart en ziel voor bescherming van de akker- en weidevogels in Drenthe inzetten.

Eline Vedder is namens de CDA-Statenfractie woordvoerder en zij wilde bij deze evaluatie ook wel stiekem vooruitkijken. Volgens haar is de CDA-fractie verheugd dat weide- en akkervogels belangrijk worden gevonden in Drenthe. “Dat is mooi nieuws”, zegt Eline. “Verheugd zijn we ook om te zien dat partijen in het veld aangeven naar elkaar toe te zijn gegroeid en elkaar beter zijn gaan verstaan. En samen met de opgedane kennis en het in kaart brengen van hiaten, is elkaar beter verstaan misschien wel het állerbelangrijkste ingrediënt voor succes in het veld. Ook, of misschien wel juist, als het een gevoelige discussie betreft als biotoopverbetering versus predatiebeheer. Sterker nog, als iemand die zich actief inzet om het de haar zo dierbare wulpen zo makkelijk mogelijk te maken én in een lichtbak-gebied woont, weet ik het wel zeker. Polarisatie heeft nog nooit een vogel gered. We zijn dan ook blij met de weg die het Ermberaad heeft afgelegd en verheugd dat ze aangeven verder en vooruit te willen. Onze ideeën over opschaling en volgende stappen zullen we u bij de agendering van het vervolgplan dan ook met enthousiasme delen.”