14 april 2021

CDA heeft zorgen voor kleine ondernemers en ZZP-ers

Op initiatief van CDA-Statenlid Ceciel Mentink besprak de Statencommissie FCBE ( Financiën, Cultuur, Bestuur en Economie) het rapport ‘effectievere hulp voor Drentse ondernemers met schulden’. Dit rapport is in opdracht van de provincie Drenthe opgesteld door CMO-STAMM in het kader van de Sociale Agenda, werkplan 2020, naar aanleiding van de coronacrisis. De onderzoeksvraag was: "Bied ons inzicht in welke nieuwe groepen in beeld kunnen komen bij de (gemeentelijke) schuldhulpverlening als gevolg van de coronacrisis en wat zij nodig hebben om uit de schulden te komen en te blijven". Het rapport is bedoeld om gemeenten te faciliteren en dat is nu net de reden voor Ceciel Mentink om dit rapport te agenderen. Kan de provincie niet meer doen wilde zij van de andere fracties weten.

Niet enthousiast
“Bij het lezen van dit rapport en de begeleidende brief van het College overviel mij niet een gevoel van enthousiasme, wel over het initiatief van de provincie maar niet over de afloop”, zo motiveerde zij haar initiatief. “De provincie, en ook het Rijk, kent veel regelingen voor ondernemers maar juist de in het rapport en aanbevelingen genoemde kleine ondernemers, waaronder zzp-ers, worden zwaar getroffen. In het rapport wordt ook aangegeven wat mensen denken nodig te hebben en naast Informatie en Advies, Stabiliteit en Vertrouwen, Om- en bijscholing worden ook extra investeringen door gemeente en andere overheden genoemd. Dat bracht mij op de gedachte eens bij de andere fracties van de Staten te sonderen of zij het met het CDA, en ook D66, eens zijn dat we meer moeten kunnen doen om te helpen.”

Als provincie hulp bieden
Het CDA maakt zich zorgen dat, ondanks alle steunmaatregelen die er voor ondernemers zijn, er veel kleine ondernemers en zzp-ers het niet redden en de groep nieuwe armen worden. “Wij weten dat de schuldenproblematiek een gemeentelijke taak is, maar wij denken en hopen dat we als provincie Drenthe toch een bijdrage kunnen leveren aan de oplossing of beperking van het probleem. Vaak wordt in de provincie gedacht in termen van geld om problemen op te lossen maar wellicht zijn er andere creatieve middelen daarnaast die de provincie zou kunnen inzetten of initiëren”, zegt Ceciel Mentink. Zelf noemt zij als voorbeeld het inzetten van een coach.

Aandacht van gedeputeerde
De door het CDA genoemde zorg werd breed gedeeld in de commissie maar veelal werd de verantwoordelijkheid voor schuldhulpverlening als een gemeentelijke taak gezien. Verschillende opties werden genoemd als een provinciale bijdrage zoals meer voorlichting geven en partijen bij elkaar brengen. Gedeputeerde Henk Brink had grote waardering voor het agenderen van dit onderwerp en hij deed de toezegging om met het programma ‘Ik ben Drents ondernemer” er nog een schepje extra  bovenop te doen om getroffen ondernemers te helpen.