21 oktober 2020

CDA laakt gebrekkig milieutoezicht in Drenthe

De twaalf Drentse gemeenten en de provincie Drenthe zijn samen eigenaar van de RUD Drenthe en sturen deze ook samen aan. Alle dertien deelnemende partijen hebben bij de start van de RUD Drenthe (Regionale UitvoeringsDienst) het milieubrede takenpakket ingebracht. Het bestuur, waarin de twaalf gemeenten en de provincie zijn vertegenwoordigd, is gezamenlijk verantwoordelijk voor de uitvoering van de taken op milieugebied voor heel Drenthe. Op de agenda van de Commissie Omgevingsbeleid, die gehouden werd op 21 oktober 2020, stond een aantal stukken die door de RUD zijn aangeleverd zoals de begroting 2021 en informatie over verrekeningsbijdragen.

Moeilijk leesbaar
CDA-Statenlid Siemen Vegter vroeg zich af of het wel zin had deze moeilijk te lezen stukken te lezen. “Als je gewoon geschoold bent zoals ik, valt het lezen van de stukken van de RUD soms niet mee. Er wordt gesproken over vereiste doorontwikkeling, nieuw afwegingskader, herijking, herprioritering, risico-inschatting, milieurendement en meer van dit soort termen. In deze gruwelijke mist van dure woorden wordt vervolgens een winstwaarschuwing gegeven aangegeven waardoor het onmogelijk is een betrouwbare inschatting voor 2021 te geven. De vraag is dan of het nog zin heeft om verder te lezen.”

Gebrekkig toezicht
De brieven van het RUD laten volgens Siemen Vegter zien, dat zij niet alleen moeite heeft met goede communicatie maar ook met registratie van het uitgevoerde milieutoezicht. “Dit moet beter, de CDA-fractie is hier zwaar ontevreden over. Je kunt een rookgordijn leggen met een mist van moeilijke en dure woorden, maar daar trappen wij niet in. Het is vrij simpel, de RUD moet gewoon doen waarvoor het in het leven is geroepen. En dan kan het niet zo zijn dat een aantal provinciale bedrijven niet zijn bezocht, terwijl dat wel had gemoeten. Als het College van Gedeputeerde Staten constateert dat het milieutoezicht niet is uitgevoerd volgens de afspraken met de provincie, dan vinden mijn fractie dat zeer ernstig, zo niet rampzalig. Daarmee is de basis, de reden van bestaan van het RUD, gewoon niet op orde en het RUD dient zich gewoon aan de afspraken te houden. De CDA-fractie is niet bereid om onnodige milieurisico’s te accepteren.”

Beterschap beloofd
Gedeputeerde Hans Kuipers (GroenLinks) onderschreef de kritiek van Siemen Vegter over de leesbaarheid van de stukken en hij beloofde beterschap. Met directie en management heeft hij nu regelmatig overleg over het verbeteren van het toezicht. Momenteel vindt er volgens hem een evaluatie plaats en de uitkomsten daarvan zal hij naar de leden van Provinciale Staten sturen. Hij deed de toezegging om op korte termijn met meer informatie te komen.