07 oktober 2020

CDA: Overijssel kan Noord-Nederland versterken

Het College van Gedeputeerde Staten van Drenthe heeft voor de periode 2020 – 2023 een nieuwe Economische Koers opgesteld. Hiermee wil het College voor langere tijd een kader op hoofdlijnen bieden om zo ondernemers te helpen flexibel in te kunnen spelen op veranderingen die op ons afkomen. Niet een beleidsplan waarin alles al is vastgelegd maar een strategisch kader dat flexibel kan inspelen op ontwikkelingen in de Drentse economie. Tijdens de vergadering van Provinciale Staten werd hierover gedebatteerd.

Infrastructuur

Fractievoorzitter van de CDA-Statenfractie Bart van Dekken pleitte tijdens de behandeling van de Economische Koers voor nog meer samenwerking op verschillende gebieden. “We zijn, naast de reguliere beleidsprogramma’s, op de goede weg maar moeten nog veel sterker op zoek naar concrete innovatieve samenwerking op het gebied van regionale economische groei, werkgelegenheid en optimale bereikbaarheid. We moeten samen met het Rijk, gemeenten en waterschappen boven en onder de grond gaan voor de beste infrastructuur! Dus met betrekking tot het fietspad, de weg, de nog snellere weg, het water, de lucht en per kabel of glasvezel”

Meer met Overijssel
Als grensregio hoort samenwerking met Duitsland volgens Bart van Dekken vanzelfsprekend te zijn en kan die nog wel geïntensiveerd worden. Hij is verder positief over de Noordelijke samenwerking met de provincies Fryslân en Groningen maar denkt dat toevoeging van een krachtige regio, zoals de provincie Overijssel, Noord-Nederland verder kan helpen. “Het CDA wil meer economische samenwerking met Overijssel. Het is tijd dat we de bestuurlijke samenwerking vanuit het Samenwerkingsverband Noord Nederland uitbreiden naar Overijssel. Drenthe kan nog sterker profiteren van de economische groei van de regio’s Zwolle en Salland. Mijn fractie gaat samen met het CDA-Overijssel onderzoeken waar we in kunnen intensiveren. Dat zal niet alleen gaan over de beste snelwegverbinding naar Twente maar juist de sociaaleconomische scope raken. Ik weet dat andere partijen in deze Staten met vergelijkbare initiatieven bezig zijn en die juichen wij toe.” Hij vroeg verantwoordelijke gedeputeerde in gesprek te gaan met voorzitter en directie van het samenwerkingsverband SNN om de concrete mogelijkheden te onderzoeken.