14 september 2018

CDA-Statenfractie onder indruk van zorgboerderij Agara Hoeve

De CDA-Statenfractie in Drenthe bezoekt regelmatig bedrijven, instellingen en organisaties om zo binding met de samenleving te houden. Deze keer bezocht de fractie de Agara Hoeve in Dwingeloo. Deze zorgboerderij wordt gerund door de broers Gerben en Roelof Braakman en hun echtgenotes Agnitha en Anne-Marleen. Ruim twintig jaar geleden kocht vader Braakman deze boerderij en maakte er een biologisch bedrijf van. De broers namen het bedrijf over en verzorgen nu niet alleen het boerenbedrijf maar ook een deel van de dagbesteding voor vier jongvolwassenen die op de boerderij wonen. De echtgenotes hebben ruime ervaring in de zorg en zijn verantwoordelijk voor de begeleiding van de cliënten.

De statenleden waren naar Dwingeloo gekomen  op uitnodiging van de van Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland (LTO). Daar kregen de Statenleden een rondleiding van Gerben Braakman. De delegatie van de LTO bracht samen met de agrarisch ondernemer diverse thema’s van de vakgroepen melkveehouderij en akkerbouw onder de aandacht. Het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen werd besproken evenals  het thema duurzaamheid, de bemesting, het behoud van organische stof in de bodem en de ammoniak uitstoot. Andere belangrijke thema’s zijn een verdere verduurzaming van de productie (veredeling, mineralen, gewasbescherming), de vernieuwing van het Europese landbouwbeleid, behoud en versterking van exportmarkten en de toenemende vraag naar groene energie.

Het bedrijf van de familie Braakman is een biologisch melkveebedrijf met zorglandbouw, direct gelegen aan het Leggelderveld dat onderdeel is van het nationaal park Drents-Friese Wold. De zorgboerderij biedt plaats aan vier jongvolwassen mensen met psychiatrische en/of gedragsproblemen. De familie Braakmaan heeft een Christelijke levensovertuiging met bijbehorende normen en waarden. Met veel passie vertelde Gerben over de dagelijkse werkzaamheden op het bedrijf. Voortdurend wordt geïnvesteerd om te voldoen aan wet- en regelgeving. Zo is onlangs de vloer in de koeienstal gemoderniseerd door een emissiearm stalsysteem waardoor de ammoniakuitstoot beperkt wordt.

Op de boerderij is enkele jaren gelden een nieuw gebouw geplaatst met onder andere vier appartementen en gemeenschappelijke ruimten. Hier wonen de jongvolwassen mannen waaraan zorg verleend wordt. Zij verrichten werkzaamheden op de boerderij zoals het verzorgen van de koeien en kalveren en het kappen van hout. Hoe deze combinatie van biologisch boerenbedrijf met het bieden van zorg aan jongvolwassenen in de praktijk wordt gebracht maakte diepe indruk op de deelnemers aan het werkbezoek.  Met een uitgebreid gesprek in de woonkamer van de familie Braakman werd het werkbezoek afgesloten onder het genot van een kopje koffie en een door mevrouw Braakman zelfgebakken appeltaart.