31 maart 2022

CDA stemt in met steun voor MKB

De fysieke en digitale wereld raken steeds meer met elkaar vervlochten en dat geldt ook voor het Drents midden- en kleinbedrijf. Provincie Drenthe wil een bijdrage leveren aan deze sector bij de veelomvattende transitie van analoog naar digitaal en bij het gebruik van data en de toepassing van digitale technologieën. Vorig jaar al heeft Provinciale Staten de Digitaliseringsagenda vastgesteld waarin de ambities en acties zijn opgenomen om een bijdrage mogelijk te maken om zo de Drentse economie te versterken. Het College van Gedeputeerde Staten heeft nu een voorstel om een zogenaamde Digitaliseringsvoucher te introduceren waar MKB-ers in Drenthe gebruik van kunnen maken. Daarmee kunnen zij bijvoorbeeld nieuwe producten aanschaffen of processen en diensten voor digitalisering ter ondersteuning van nieuwe verdienmodellen. Het voorstel is om hiervoor een bedrag van € 600.000 beschikbaar te stellen.

Versnelling noodzakelijke ontwikkeling
Gertjan Zuur is namens de CDA-Statenfractie woordvoerder op dit onderwerp en hij denkt dat met deze regeling wordt bijgedragen aan een digitaal vaardig en toegerust MKB. “Het versnelt deze, ook voor het Drentse MKB, wenselijk én noodzakelijke ontwikkeling. Uit het voorstel blijkt een gedegen voorbereiding met de meest relevante spelers op dit terrein. Daarnaast hebben ervaringen ertoe geleid dat er een ruimere mogelijkheid is voor benutting”, zegt Zuur. Het voorstel komt volgens hem ook niet helemaal uit de lucht vallen. “Reeds bij brief van 26 januari dit jaar over de terugploegmiddelen NOM (Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij) werd dit als het meest concrete voorbeeld voor de hieruit te financieren zogenaamde ‘structuurversterkende projecten’ genoemd. Onze fractie kan zich niet aan de indruk onttrekken dat toen al aan deze regeling werd gewerkt hoewel er toen nog geen concrete plannen bestonden voor besteding van de Drentse middelen. Maar goed, het wordt tijd dat dit potje van 4,2 miljoen euro uit 2016 recent weer is herontdekt en hiervoor, althans voor een deel, wordt gebruikt. En wat onze fractie betreft, dus een aansporing voor meer structuurversterkende projecten of acquisitie.” Hij vroeg verantwoordelijk gedeputeerde Henk Brink of hierop al zicht is. En ook wilde hij van de gedeputeerde Weten of het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat instemt met deze besteding. Brink gaf aan dat er op dit moment geen zicht is op meer structuurversterkende projecten uit dit budget. Volgens hem is het Ministerie van EZK akkoord met dit voorstel.

MKB belangrijke pijler Drentse economie
Het CDA draagt volgens Gertjan Zuur het MKB en met name de familiebedrijven een warm hart toe. “Zij zijn een bijzonder belangrijke pijler onder de Drentse economie. Wij hopen en verwachten dat deze regeling dat steuntje in de rug is wat ondernemers nodig hebben, om digitaal nog beter toegerust te zijn voor de toekomst. Daarmee worden dataficering en digitalisering in plaats van zelfstandige naamwoorden werkwoorden, ook voor onze MKB-ondernemers.” De Digitaliseringsvoucher Drenthe is een subsidie (geldbedrag) van maximaal € 3.000,-- en 50% van de kosten. De aanvraag moet minimaal € 1.500,-- zijn. Op deze wijze kunnen zo’n 225 tot 250 mkb-ondernemingen ondersteund worden.