19 januari 2022

CDA stemt in met subsidie Riegmeer

De gemeente Hoogeveen wil aantrekkelijk blijven voor nieuwe bedrijven en wil daarom bedrijventerrein Riegmeer ontwikkelen. Eén van de bedrijven die zich hier wil vestigen is de Griekse zuivelfabrikant Fage dat yoghurt produceert en al enige tijd een extra productielocatie van ongeveer 15 ha zoekt. Voor Drenthe is dit een unieke kans om 250 nieuwe banen en een investering van minimaal € 150 miljoen naar zich toe te trekken.

Aanleg persleiding afvalwater
Op dit moment is het bedrijventerrein nog niet geschikt voor de vestiging van dit internationale bedrijf. Een groot knelpunt bij de gesprekken over de plannen van het bedrijf was de afvoer van het afvalwater dat via een aparte persleiding van circa 8 km geleid moet worden naar de rioolwaterzuiveringsinstallatie (RWZI) in Echten van het waterschap Drents Overijsselse Delta (DOD). De aanleg van deze leiding vraagt van de gemeente Hoogeveen naar schatting een investering van € 11,8 miljoen. Daarnaast zal het Waterschap DOD een investering van circa € 9 miljoen naar voren moeten halen om de capaciteit en de mate van zuivering van de RWZI op te waarderen. Er is onderling afgesproken dat van deze investering van het waterschap € 1,4 miljoen voor rekening van Fage zal komen.

Ook goed voor andere bedrijven
Gertjan Zuur is financieel woordvoerder van de CDA-Statenfractie en kon instemmen met het verlenen van een subsidie van 575.000 euro aan de gemeente Hoogeveen voor de realisatie van bedrijventerrein Riegmeer. Wel had hij vragen over de voorgestelde dekking van het College van Gedeputeerde Staten. “Deze bescheiden bijdrage aan het realiseren van de lange afvoerpersleiding is allereerst nodig vanwege de vestiging van de Griekse zuivelgigant Fage. Maar ook andere bedrijven kunnen hiervan meeprofiteren. Het positieve milieueffect van deze gescheiden afvoer, waardoor ook het huidige rioleringsstelsel minder belast wordt, spreekt mijn fractie aan. Maar vooral de samenwerking met veel andere relevante partijen in de aanloop naar deze gewenste investering spreekt ons als CDA erg aan. Maar waar wij vragen over hebben betreft de voorgestelde dekking uit de zogenaamde terugploegmiddelen NOM. Zoals ook uit de door onze fractie gestelde en bijgevoegde vragen blijkt, waren wij deze pot geld even uit het oog verloren. En blijkbaar het college ook. Reeds in 2016 is deze reserve voorzien en gevormd als mederesultaat van de uitbreiding van het aandeelhouderschap NOM van de drie noordelijke provincies. In 2017 is, dankzij vragen van de CDA-fractie, duidelijk geworden dat hier 19.4 miljoen euro in is gestort, deels voor de provincies samen, deels voor de provincies apart. Er zijn toen excuses door het College van Gedeputeerde Staten aan Provinciale Staten gemaakt omdat die hier nog niet voldoende in waren meegenomen. Er zou door de toezegging van de gedeputeerde in het voorjaar van 2018 een bestedingsplan komen. Onze fractie heeft gezocht, maar niets gevonden. Hebben wíj iets over het hoofd gezien of is het College van Gedeputeerde Staten in gebreke gebleven? Wij vermoeden het laatste, want uit de beantwoording van de technische vragen blijkt dat het volledige budget van maar liefst ruim 4,7 miljoen euro nog steeds beschikbaar is.” Gertjan Zuur wilde van de gedeputeerde een verklaring.

Technische vragen
Gertjan Zuur had ook nog technische vragen. De gelden zijn te vinden in de vlottende passiva en volgens hem zijn dat kortlopende schulden met een maximale aflossingstijd van een jaar. “Maar daar is toch geen sprake van? En zie ik dit graag door de gedeputeerde toegelicht.”
Verder wordt in het voorstel aangegeven dat de VES (Subsidie Versterking Economische Structuur) ook een optie was. Gertjan Zuur: “Maar hier wordt al een beroep op gedaan voor andere projecten. Terwijl wij in de begroting 2022 op blz. 242 lezen dat voor 2022 geen toevoegingen of onttrekkingen aan deze reserve zijn gepland. Hoe rijmt de gedeputeerde dit? Dit project met subsidieverzoek was toch al in beeld vóór de begroting 2022? “
Verantwoordelijk gedeputeerde Henk Brink gaf aan dat hij volstrekte duidelijkheid wil verschaffen over budgetten en waar die in de begroting 2022 te vinden zijn. Het door gedeputeerde Brink gebruikte woord geneuzel werd hem niet in dank afgenomen door commissieleden Bernadette van den Berg van de ChristenUnie en Gertjan Zuur.