07 oktober 2020

CDA wil eerst zon op dak

De provincie Drenthe is een zogenaamde RES-regio die de Regionale Energie Strategie tot 2030 vaststelt. De RES-regio Drenthe bestaat uit de twaalf Drentse gemeenten, vier waterschappen en de provincie Drenthe. Maatschappelijke organisaties, netbeheerders en bedrijfsleven sloten zich aan bij de RES-regio Drenthe. Ook de stem van jongeren is daarin gewaarborgd. Tijdens de vergadering van Provinciale Staten van Drenthe stond het concept RES Drenthe op de agenda.

Haalbaar en betaalbaar
Namens de CDA-fractie is Eline Vedder woordvoerder en zij stelde dat het voorliggende voorstel over onze toekomst gaat. “Op wereldschaal omdat we het hebben over klimaatverandering met al haar gevolgen. Tot heel dichtbij omdat er om de hoek misschien wel een zonnepark aangelegd gaat worden. De Regionale Energie Strategie brengt klimaat dichtbij. Volgens het Planbureau voor de Leefomgeving tonen we als Nederland verrassend veel ambitie, Drenthe niet uitgezonderd. En dat vindt het CDA een goede zaak. Niet de rekening doorschuiven naar de volgende generatie, maar nu stevig aan het werk.” Volgens Eline is er veel aandacht voor de verdeling van lusten en lasten en dat is heel goed. “Want laat de Regionale Energie Strategie vooral een sociale energietransitie worden, dat wil zeggen haalbaar en betaalbaar.”

Eerst zon op dak
Wat volgens Eline ook uit de evaluatie naar voren komt zijn de verschillen in hoe het bod tot stand is gekomen. Sommige regio’s top-down, andere bottom-up. “In Drenthe hebben we gekozen voor het laatste. De kracht van de regio als vertrekpunt. Wederom een goede zaak. Maar aan die aanpak zit ook een keerzijde. En een grote zorg bij mijn fractie. Want deze Staten hebben telkens weer herhaald dat ze het belangrijk vinden om de nadruk te leggen op zon op dak, en dan pas zon op land. In ons coalitieakkoord staat dat we inzetten op maximale benutting van zon op dak. Dat we voor zon op land kijken naar slimme functiecombinaties, zoals industrieterreinen, stortplaatsen of waterbergingsgebieden. En dat we landschap, prioritering van grondgebruik en participatie van provinciaal belang vinden, en daar actief regie op gaan voeren. Dezelfde ambitie vinden we terug in de omgevingsvisie, en in de aangenomen motie Zon op Daken van 1 juli jl., allemaal geschreven in dezelfde geest.

Geen Veenkoloniën 2.0
Als Eline naar de omgevingsverordening kijkt dan vindt zij die ambitie daar niet terug. “En regie eigenlijk al helemaal niet. En als ik in de commissievergadering hoor dat we bij beschikbare netcapaciteit eerst zon op land gaan invullen en dan, als er weer netcapaciteit is, zon op dak gaan invullen. Dan denk ik, hoezo in deze volgorde? Waarom niet andersom? Stevenen we nou niet af op een situatie waarin inwoners een paneeltje op hun eigen dak niet voor elkaar kunnen krijgen en ondertussen op weg naar hun werk langs de zonneakkers van een energie-cowboy fietsen? Hebben we nou echt zo weinig geleerd van de Veenkoloniën?”

Regie van provincie nodig
“Dus we blijven het zeggen dat zon op dak onze voorkeur heeft boven zon op land’, zegt de Christendemocraat. “We snappen ook wel dat zon op land weliswaar onontkoombaar is om de doelstellingen te halen en juist daarom vinden dat er regie nodig is op wáár we zon op land dan gaan realiseren. Zoals op de genoemde locatievoorbeelden in het coalitieakkoord. Want de energie-cowboys, ik krijg ze zelf ook aan de deur, de vrijemarkteconomie en de optelsom van wisselend gemeentelijk beleid gaan er echt niet vanzelf voor zorgen dat we goede landbouwgrond en ons mooie Drentse landschap voldoende ontzien. Kortom, deze fractie kijkt met spanning uit naar november. Wij verwachten dan namelijk een klinkend plan hoe Gedeputeerde Staten de ambitie uit de omgevingsvisie en het coalitieakkoord willen gaan borgen. En dat is minimaal in de geest: eerst zon op dak. Mijn fractie zit in ieder geval vol ideeën hoe dat zou kunnen.”

Verantwoordelijke gedeputeerde Stelpstra zegde toe om binnenkort samen met gedeputeerde Brink een brief aan Provinciale Staten te sturen waarin wordt uitgelegd hoe zij de verdeling zien tussen zon op land en zon op dak.