09 december 2020

CDA ziet nog kansen voor Groningen Airport Eelde

Op de agenda van de Statencommissie Financiën, Cultuur, Bestuur en Economie (FCBE) stond onder andere Groningen Airport Eelde (GAE) waarbij verschillende brieven en rapportages betrokken werden. De uitkomsten van het overleg in deze vergadering zal verantwoordelijk gedeputeerde Bijl betrekken bij de aandeelhoudersvergadering die een dag later worden gehouden en ook bij het overleg dat hij met de minister zal hebben over de Luchtvaartnota 2020 – 2050. Provinciale Staten van Drenthe kunnen later nog wensen en bedenkingen inbrengen op de Luchtvaartnota 2020 – 2050. Gertjan Zuur is voor de CDA-Statenfractie woordvoerder op dit onderwerp. Hieronder zijn integrale bijdrage.

Voorzitter,
Het is erop of eronder deze dagen voor Groningen Airport Eelde, zo wil de media ons doen geloven. Maar je moet niet altijd geloven wat in de krant staat. Natuurlijk is duidelijk geworden dat het moeilijk, zo niet onmogelijk zal zijn om dit vliegveld ‘in de lucht’ te houden zonder een structurele bijdrage in de kosten van de overheid en of aandeelhouders. Daarover is het realistische document ‘Visie, strategie en toekomst GAE’ duidelijk genoeg. En, begrijpelijk, halen fervente voor- of tegenstanders van Groningen Airport Eelde dan alles uit de kast, of moet ik zeggen kist, om hún standpunt te onderbouwen met de voor hun relevante argumenten. Tegenstanders hebben het over een ‘bodemloze put’, en irrelevante keuze van spoor óf lucht, voorstanders noemen de absolute noodzaak vanwege de vestiging van multinationals. 

Standpunt minister is nog niet definitief
De CDA-fractie houdt er niet van om als een kamikazepiloot door dit dossier te vliegen. En wij zien het ook mede als onze taak om vanuit een overall view, zeg maar vanuit de verkeerstoren, álle gaande en komende vliegbewegingen in de beschouwing te betrekken. En dan concluderen wij dat het momenteel een drukte van belang is in de lucht. Natuurlijk is het standpunt van onze regering, bij monde van minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga niet zo definitief zoals zij zelf ook later aangeeft graag mee te willen denken, en misschien dus wel meer, over de toekomst van Groningen Airport Eelde. Denk daarbij ook aan de binnenkort geagendeerde Luchtvaartnota, met de optie om alle vliegvelden te verenigen, én de aanstaande verkiezingen. En er zit ook volop beweging, maar ook ambitie, bij de aandeelhouders. Daarbij is het verder nog onduidelijk óf de aandelen van de gemeente Assen daadwerkelijk overgenomen worden door de andere aandeelhouders, wellicht gesplitst of dat er gekozen wordt voor een andere optie.

Creativiteit gevraagd
Wat het CDA betreft kunnen én moeten we samen als gezamenlijke overheden, gebruikers en andere belanghebbenden de komende tijd onderzoeken hoe we Groningen Airport Eelde in een zo goed mogelijke positie taxi-en dat Groningen Airport Eelde zoveel mogelijk zonder turbulentie een zonnige horizon krijgt. Daarbij moeten we creatief zijn als noordelijke overheden en veel meer dan nu de handen ineenslaan. Én moeten we in dit bereikbaarheidsdossier met zowel spoor, weg, water, lucht als digitaal, breed én integraal aanvliegen. Het is niet of-of, maar en - en. En juist dán ziet onze fractie kansen, kansen die ook andere partijen zien, gezien de berichtgeving in de media de afgelopen tijd. 
  
Voor de korte termijn:
-    De CDA-fractie ondersteunt de beoogde zoektocht naar die vruchtbare toekomst en ook bedrijfseconomisch gezonde toekomst voor Groningen Airport Eelde. Dit vanwege het brede, soms nog onontdekte, belang van deze luchthaven voor de regio én het land. Mét natuurlijk ook de bijpassende nadelen voor de omgeving etcetera zonder die overigens te willen bagatelliseren;
-    Daarbij is het logisch om het verlies van dit en volgend jaar ten laste te brengen van de pot die beschikbaar is gesteld voor het aantrekken van nieuwe routes tot en met 2026;
-    Wij doen opnieuw een nadrukkelijke oproep aan de noordelijke overheden om in gezamenlijkheid en met verantwoordelijkheid in het belang van het noorden een positieve bijdrage te leveren aan de eerdergenoemde zoektocht;
-    Daarbij past het dat ook wij onszelf via de bekende partijlijnen, bij voorkeur ook samen met anderen zoals wij dat nu al doen met de provincies Flevoland en Overijssel, ook in Den Haag hier ons sterk voor maken.

Voorzitter, wij wensen tot slot de gedeputeerde veel succes op 10 december en verder met dit dossier en blijven graag op de hoogte van de actuele ontwikkelingen.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.