19 januari 2022

Culturele ZZP-ers verdienen vaak te weinig

ZZP-ers in de cultuursector verdienen te weinig en leven vaak onder de armoedegrens volgens de Statenfractie van de Partij van de Arbeid. Daarom agendeerde deze fractie het onderzoek dat Kunst en Cultuur Drenthe samen met andere partijen heeft laten doen naar de inkomenspositie van culturele ZZP-ers. De uitkomsten van het onderzoek laten zien dat veel kunstenaars zo weinig verdienen dat zij vaak rond of onder de armoedegrens leven en er een sociaal vangnet ontbreekt. De resultaten van dit onderzoek zijn opgenomen in het lijvige rapport “Kunstenaars stoppen niet… maar de positie van veel culturele zzp’ers is wel precair”.

Het onderwerp stond geagendeerd bij de vergadering van de Statencommissie FCBE (Financiën, Cultuur, Bestuur en Economie) waar Ceciel Mentink namens de CDA-Statenfractie het woord voerde. Ceciel haalde het eerdergenoemde rapport aan waaruit volgens haar duidelijk is dat de PvdA terecht dit rapport agendeerde. “De CDA-fractie vindt het niet acceptabel dat deze sector ongunstig beloond wordt. Elke zzp-er, of het nu een glazenwasser, timmerman of verpleegkundige is, er is een ondergrens en dat geldt ook voor de culturele sector. Dan is er nog de volgende vraag of de fractie bereid is de PvdA te steunen in hun streven om in provinciale subsidies het zogenaamde Fair Pay beginsel neer te leggen, een faire prijs voor artistiek en maatschappelijk waardevol werk. Die vraag beantwoordt de CDA-fractie positief maar wel met een kanttekening. De vraag dient naar onze mening ook gesteld te worden aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Ook de gemeenten hebben een verantwoordelijkheid bij het nodige herstel van de cultuursector. Bovendien mag dit beginsel niet leiden tot het verhogen van de toegekende budgetten.”

Verantwoordelijk gedeputeerde Nelleke Vedelaar was het eens met de CDA-fractie dat ook gemeenten hier een belangrijke rol hebben. Ze wil kijken wat de financiële consequenties zijn als het fair pay beginsel wordt toegepast en ook wil ze onderzoeken of dit beginsel breder getrokken kan voor anderen dan de culturele sector.