23 maart 2022

Graag meer aandacht voor energiebesparing

Tijdens de vergadering van de Statencommissie Omgevingsbeleid werd onder andere gedebatteerd over de Regionale Energie Strategie (RES). Een notie van de Drentse Energietafel is de start van een proces om te komen tot een zogenaamde RES 2.0 Drenthe. Een tweejaarlijkse evaluatie moet leiden tot actualisatie en wordt besproken door de gemeenteraden, de algemene besturen van de waterschappen en Provinciale Staten die met het kabinet hebben afgesproken te gaan werken aan de verduurzaming van de energieopgave voor Nederland. Vanaf 2019 zijn deze partners in Drenthe verenigd aan de Drentse Energietafel.

Draagvlak zonder dwang
Siemen Vegter begon zijn bijdrage met de opmerking dat de RES 2.0 een succes moet worden met veel aandacht voor energiebesparing. “Op weg naar draagvlak zonder toepassing van dwang. De aanbevelingen uit het NRK-rapport "Regionale democratie vergt energie, een onderzoek naar de democratische legitimatie van de RES" zijn wat het CDA betreft leidend. De uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen is wat betreft de opkomst teleurstellend. Is betrokkenheid van de inwoner onvoldoende of zijn de onderwerpen waarover de gemeente gaat niet interessant genoeg voor de burger? Of lijkt alles zo op elkaar dat het voor de inwoners niet uitmaakt welke partij er aan het roer staat? Dit doortrekkend naar de RES heeft het ons verontrust dat er zo weinig mensen hebben mee gedaan aan de discussies in de gemeenten over de Regionale Energie Strategie.”

Inwoners beter betrekken
Volgens Siemen Vegter zou je uit de opkomstcijfers van de gemeenteraadsverkiezingen kunnen concluderen dat de regionale democratie de burger niet aanspreekt. “Betrekken van inwoners vergt energie om ervoor te zorgen dat het vervolg van de RES, de RES2.0 een democratische legitimatie krijgt. Daarvoor is nodig om de probleemstelling zo compact en duidelijk mogelijk te omschrijven. In deze tijd van snelle media haakt men snel af als er eerst hele lappen tekst moeten worden gelezen.
De Commissie Leefomgeving heeft een leuke methode om met tekeningetjes duidelijk te maken waar het om gaat. Hanteer deze methode ook voor het betrekken van de inwoners op weg naar RES2.0. Probeer in de publicaties niet uitgebreid en volledig te zijn. Maar wees vooral prikkelend en gefocust op delen en niet op het geheel. Vijfendertig Terra watt zegt niet zo veel maar in gemeente X zeven windturbines, al dan niet gedwongen van het gas af, etc., daar heeft men wel een beeld bij.”

Energiebesparing meer propageren
De voorliggende notitie stuk dat nu besproken wordt gaat volgens Siemen Vegter te veel uit van mensen die vanuit hun directe betrokkenheid al over de energietransitie meepraten. “Dat wil niet per definitie zeggen dat er daardoor draagvlak ontstaat. Misschien zelfs wel in tegendeel. Als kritiekpunt op de RES 1.0 heeft het CDA genoemd dat er te weinig aandacht wordt besteed aan het terugdringen van energieverbruik. In het voorliggende stuk gaat het helemaal niet over terugdringen van energieverbruik. Daarom vindt de CDA-fractie dat Energiebesparing uitgebreid in de RES2.0 aan de orde moet komen.” Gedeputeerde Tjisse Stelpstra gaf aan dat hier ook een belangrijke rol voor de gemeenten ligt.