18 mei 2022

Huisvesting voor IT-talent in Hoogeveen

De IT Hub Hoogeveen is een Drentse broedplaats voor IT-talent, digitale professionals en het bedrijfsleven en gaat bijdragen aan de werkgelegenheid in Drenthe en het samenspel tussen mbo, hbo en wo. Het biedt mogelijkheden om IT-talent te boeien en te binden aan Drentse bedrijven. Daarvoor worden onder andere evenementen en nieuwe onderwijsvormen georganiseerd om zo een hybride leer- en innovatieomgeving mogelijk te maken. De specifieke thema's waarop wordt ingezet, zoals data-analytics, artificial intelligence, robotics, sensoring (Internet of Things), blockchaintechnologie en cybersecurity, zijn door het bedrijfsleven aangedragen. Voor de locatie bij het station van Hoogeveen wordt nu een investeringsbudget van € 700.000, -gevraagd voor de inrichting en afronding van het gebouw

Gertjan Zuur is voor de CDA-Statenfractie ondermeer financieel woordvoerder en hij werd door de woordvoerders van GroenLinks en PvdA het ‘financieel kompas’ en ‘Baken in de financiële duisternis’ genoemd, daarmee verwijzend naar de aanloop naar dit debat. Hieronder de bijdrage van Gertjan Zuur.
“Voorzitter, Rijdend over de Griendtsveenweg in Hoogeveen zie je momenteel veel bedrijvigheid om je heen. Aan de ene kant krijgt het spoor een snellere doorrijbocht en aan de andere kant zie je dat de bouw van de IT Hub aldaar goed vordert. Jammer eigenlijk, dat reizigers van de intercity’s straks nog minder tijd en gelegenheid krijgen iets van de IT Hub op te vangen. Maar goed, ook een snellere spoorverbinding heeft zijn voordelen. Mooi dan ook dat de bouw van de IT Hub vordert. Want zowel de ondernemers, het onderwijs als de overheid hebben hier grote verwachtingen van voor de komende jaren. Met dit voorstel komt de realisatie van deze impuls voor een nog innovatiever Drenthe weer wat dichterbij. En dat vooral door de ook door het CDA al langer bepleite route, te weten door samenwerking tussen de drie O’s. Maar ook de aanleiding mag niet vergeten worden: Het behoud van veel werkgelegenheid in en vergroting van de aantrekkingskracht in het zuidelijk deel van onze provincie.”

“Het voorstel had echter wel een technisch vragen(v)uur nodig voor verduidelijking naar de Staten. Wellicht is dat het gevolg van een langere looptijd, verschillende fases en diverse spelers, zoals de gemeente Hoogeveen, de Regiodeal en de provincie. Maar toch heeft het wel weer benadrukt dat het wenselijk is om in het vervolg vanuit het College van Gedeputeerde Staten kritisch te blijven op de inhoud van dergelijke voorstellen. Onze fractie wil dan ook pleiten voor toch wat meer historie, achtergrond en financiële overzichtelijkheid bij dergelijke voorstellen. Wij hopen dat onze vragen daar dan ook weer een bijdrage aan hebben geleverd. Dank in ieder geval voor de gelegenheid die daartoe gegeven is. Het was zeer verhelderend.
Bij dat vragen(v)uur kwam overigens ook aan de orde hoe het staat met de cofinanciering. De CDA-fractie is blij dat enkele ondernemers en onderwijsinstellingen hun verantwoordelijkheid in dit kader nemen om een jaarlijkse bijdrage te leveren. Wij hopen en verwachten dat daarmee, én door het beoogde succes van deze IT Hub, meer spelers over de streep worden getrokken. De CDA-fractie heeft nog wel wat duidelijkheid nodig inzake de mogelijke, met name, financiële risico’s in de nabije toekomst. Zijn die voldoende afgedekt? Of zijn er afspraken gemaakt over wie voor eventuele tekorten van de stichting opdraait in de komende jaren. Natuurlijk hopen wij dat dat niet nodig is. Wij hebben in de beantwoording van de technische vragen over de jaarrekening 2021 gelezen dat nog gewerkt wordt aan de rechtsvorm inclusief governance, maar vragen toch nu al aandacht voor deze risico’s. Onze fractie wil de IT Hub veel succes wensen en laat zich, na ingebruikneming graag een keer ter plekke voorlichten over de gestarte activiteiten en hopelijk eerste successen.” Verantwoordelijk gedeputeerde Henk Brink gaat ervan uit dat alle partners in dit project hun verantwoordelijkheid nemen bij de financiële risico’s.