18 mei 2022

Inwoners helpen met herkennen van drugscriminaliteit

Op 10 november 2021 heeft Provinciale Staten van Drenthe de motie “Niet onder mijn neus” aangenomen. Met deze motie vragen de Statenleden aan het College van Gedeputeerde Staten om met een Drenthe-brede campagne te komen om zowel online als fysiek inwoners te helpen signalen van drugscriminaliteit te herkennen en laten weten waar ze met die kennis terecht kunnen. Hiervoor werd een bedrag van € 100.000, - beschikbaar gesteld. Nu wordt voorgesteld gebruik te maken van de ondermijningscontainers van bureau Drugszaken. Idee daarbij is om deze containers in wijken, bij scholen, bij gemeentehuizen, bij evenementen en bij winkels in te zetten om aan de hand hiervan met inwoners, ondernemers, scholieren, raadsleden, gemeentelijk personeel, etc. in gesprek te gaan over dit onderwerp. Tijdens de vergadering van de Statencommissie Financiën, Cultuur, Bestuur en Economie (FCBE) werd gedebatteerd over het voorstel.

Regie bij gemeenten
Met communicatie zoals flyer huis-aan-huis, gemeentepagina en sociale media daaromheen wordt de aanwezigheid van de container en de boodschap aanvullend gestimuleerd. De gemeenten hebben hierin de regie en het RIEC (Regionale Informatie- en Expertise Centra Noord) en provincie ondersteunen deze aanpak. De eerste bijeenkomsten vinden plaats rondom de zomerperiode 2022 en strekken zich uit tot en met 2023. Vanuit zorgvuldigheid is voor deze tijdspanne gekozen, omdat de gemeenten momenteel ook intensief bezig zijn met de opvang en huisvesting van vluchtelingen. De ambtelijke inzet van gemeenten op dit beleidsterrein is namelijk veelal dezelfde als de inzet op ondermijning. De gelden worden uiteraard zo evenredig mogelijk over de twaalf Drentse gemeenten verdeeld.

Gemeenten staan te popelen om aan de slag te gaan
Bart van Dekken is voorzitter van de CDA-Statenfractie en hij noemde het voorstel een voorbeeld van een goede campagne in uitvoering brengen rondom het herkennen van drugscriminaliteit. “Het idee om daar het bureau Drugszaken met de ondermijningscontainers aan de slag te laten gaan is prima. Ik heb slechts de vraag wat de reactie vanuit de Drentse gemeenten is over dit idee. En zijn onze partners in de justitieketen geïnformeerd indien er meer meldingen vanuit de burgers geadresseerd wordt. Ik denk daarbij aan wijkagenten en het Openbaar Ministerie. Het is namelijk niet ondenkbaar dat meer meldingen via Meld Misdaan Anoniem binnenkomen. In dit verband noem ik onze zorgen   over de invoer van drugs in de havens Noord Nederland. Mogen we begrijpen dat de coördinatie en de monitoring daarvan in handen blijft van het RIEC? Maar complimenten voor deze mooie afdoening en akkoord ook op de manier waarop dekking is gevonden om het financieel mogelijk te maken.” Volgens de Commissaris van de Koning mevrouw Klijnsma staan de Drentse gemeenten te popelen om nog voor de zomer aan de gang te gaan met deze campagne. “Alle partners in de zogenaamde justitieketen zijn volop betrokken bij deze campagne.”