20 februari 2023

Lijsttrekker Jumelet: Je weet wat je hebt maar je weet niet wat je krijgt

Donderdag 16 februari jl. organiseerde de Vereniging Studieclub melkveehouders in de omgeving van Emmen een debat in de Stadsboerderij ’t Nije Hoff van de gebroeders Nijhoff in Emmen. Hiervoor waren kandidaten van het CDA en BBB uitgenodigd, namens het CDA nam provinciaal lijsttrekker Henk Jumelet hieraan deel en Willem Vossebelt die voor BBB als nummer 3 op de kandidatenlijst staat.

Naast veehouders waren er ook andere belangstellenden en er waren veel vragen voor gedeputeerde Jumelet over het gevoerde landbouwbeleid van de provincie Drenthe. De beperkingen bij het uitrijden van mest, de stikstofproblematiek, de fosfaatproblematiek, de verhouding boeren en natuur en alle andere actuele landbouwonderwerpen vlogen over tafel. Henk Jumelet, met onder andere de onderwerpen Landbouw en Natuur in zijn portefeuille, gaf een uitgebreide toelichting op zijn beleid van de afgelopen jaren.

Uiteraard kwam de vraag over samenwerking na de verkiezingen ook aan de orde. Henk Jumelet gaf aan dat in het debat duidelijk was gemaakt dat de standpunten van CDA en BBB op het gebied van landbouw niet veel verschillen. Maar hij waarschuwde ook: “Een kleiner CDA in Drenthe is niet goed voor de boeren. De partijen die het minder goed voor hebben met de boeren worden daar sterker van. Dus denk in het stemhokje goed na, je weet wat je hebt maar je weet niet wat je krijgt.”