10 maart 2022

Statenleden roepen op om Kazerne Assen niet te sluiten

In Drenthe is grote onrust ontstaan nu de Minister van Defensie heeft aangegeven een inventarisatie in te stellen naar het concentreren, verduurzamen en vernieuwen van haar vastgoedportefeuille zoals legeringsgebouwen, werkplaatsen en kantoren. Het behoud van de Johan Willem Friso kazerne in Assen staat opnieuw ter discussie en daarom werd tijdens de vergadering van Provinciale Staten van Drenthe, gehouden op woensdag 9 maart, een motie ingediend waarin het College van Gedeputeerde Staten werd verzocht alles te doen wat in haar vermogen ligt om defensie te behouden in de JWF kazerne in Assen.

De Statenleden stellen dat het sluiten van deze kazerne een veel te grote inbreuk is op het aantal banen in Assen dat al fors dalende is vanwege inkrimping van de NAM en daarom de werkgelegenheid bij defensie behouden moet blijven voor deze regio. Verder stellen de Statenleden dat Assen een historie heeft als garnizoensstad, er een grote verbondenheid gevoeld wordt met defensie en er een nauwe band is tussen de JWF kapel en de muziekverenigingen in de regio. Ook is Assen een uitstekend bereikbare locatie voor MBO-stagiairs voor veiligheidsberoepen uit heel Noord Nederland. Zij brengen in herinnering dat de Dienst Vervoer en Ondersteuning van het Ministerie van Justitie en Veiligheid enige jaren geleden op het kazerne terrein is gevestigd juist om meer body te geven aan de Rijksactiviteiten in dit gebied. Daarom vragen zij het College van Gedeputeerde Staten om alles te doen wat in haar vermogen ligt om defensie te behouden in de JWF kazerne in Assen.

De motie werd met overgrote meerderheid aangenomen, alleen de fractie van de Partij voor de Dieren stemde tegen.

Klik hier voor de motie