07 oktober 2020

Technocratisch rapport NRK demotiverend voor CDA

De Noordelijke Rekenkamer (NRK) heeft onderzoek gedaan naar de duurzaamheid in het landbouwbeleid in de drie Noordelijke provincies over de periode 2020 - 2018. Dat heeft een rapport opgeleverd met een aantal aanbevelingen. Provinciale Staten van Drenthe hebben het rapport, eerder al geagendeerd in een commissievergadering, besproken. Eline Vedder is voor de CDA-Statenfractie woordvoerder op dit dossier. Hieronder integraal haar bijdrage.

“Voorzitter, Ik zit, nog steeds, echt met dit rapport in mijn maag. Als chaos en onrust een graadmeter zijn voor transitie, dan kunnen we toch wel concluderen dat we daar middenin zitten. Het tekent de enorme onzekerheid bij onze boeren en boerinnen. Maar het zijn wel die mannen en vrouwen, die nu middenin die onzekerheid zitten, die straks de klus voor ons moeten gaan klaren. En wat heb je dan nodig? Een overheid die zegt: wij zien die onzekerheid ook, en wij hebben de antwoorden ook nog niet, maar we lopen met jullie mee op en zijn bereid om samen, met vallen en opstaan, te ontdekken wat wel en niet werkt. Het durven vormen van een lerende samenleving, omdat een transitie daar nou eenmaal niet zonder kán. En als ik daar dan dit rapport naast leg, dan vind ik dat zó demotiverend. Als de eerste aanbeveling is: ‘stel vast hoe de landbouw er volgens de provincie uit zou moeten zien’, dan heb je niet begrepen wat de essentie van een transitie is.
Als je je afvraagt wat nedersoja met duurzaamheid te maken heeft, dan heb je niet begrepen wat duurzaamheid is. Als je je hardop afvraagt waarom een duurzame bedrijfsvoering rendabel moet zijn, dan snap je gewoon niet hoe de wereld werkt.

Harde woorden voorzitter, dat realiseer ik mij echt wel. En dat komt uit een diepe overtuiging dat de samenleving het keihard nodig heeft dat we elkaar in onzekere tijden vasthouden. En uit teleurstelling dat de NRK zo technocratisch dit onderzoek is ingevlogen, zonder dat ze oog lijken te hebben voor de maatschappelijke context. En dat vind ik zó zonde. Want ondertussen worden de Drentse programma’s geroemd in de rest van Nederland als meest vooruitstrevend, maar dáár hebben we het nooit over.

Tot slot voorzitter, nog een wild idee. Misschien zou het startpunt van een onderzoek naar provinciaal beleid de volgende keer de verantwoordelijk gedeputeerde moeten zijn. Dat lijkt mij de efficiëntie van het onderzoek en de kwaliteit van het rapport alleen maar verhogen.”