19 januari 2022

Verbeterpunten van Into Nature koesteren

Into Nature is een kunstexpeditie door het Drentse landschap die afgelopen zomer te zien was in het Bargerveen bij Emmen. Fietsend en wandelend ontdek je werken van internationale topkunstenaars. Deze kunstexpeditie wordt al vanaf 2018 georganiseerd en de provincie Drenthe stelt hiervoor forse bedragen aan subsidie beschikbaar. De Statenfractie van de VVD wilde in de vergadering van de Statencommissie FCBE (Financiën, Cultuur, Bestuur en Economie) van de andere fracties en het College van Gedeputeerde Staten weten of niet eerst uitgebreide evaluaties gehouden moeten worden met financiële gegevens. Aanleiding hiervoor is een brief van het College van Gedeputeerde Staten met daarbij een evaluatierapport van de organisatie zelf over de editie 2021 opnieuw nog zonder financiële rapportage met het voornemen om IntoNature te blijven subsidiëren.

Reuring in gebied
“Inderdaad over smaak val te twisten, wat de ene plezierig vindt, vindt de andere maar waardeloos”, zegt Ceciel Mentink namens de CDA-Statenfractie.” Elk kunstwerk heeft zo zijn eigen doelgroep. Wij vinden het belangrijk dat ieder mee kan doen, jong of oud. Dat brengt de verbinding waar ieder weer opzoek naar is, vooral in deze tijd. Kunst is qua kostenberekening niet te vangen in kille cijfers en bedrijfseconomische rendementscijfers zoals de VVD doet. Dit is volgens het CDA veel te kort door de bocht, vanwege het niet meerekenen van niet betalende voorbijgangers en spin-off in de regio: zoals veel overnachtingen, bestedingen in twee dagen verblijf, et cetera. Zie ook hier de inzet van vrijwilligers die soms van ver weg naar Drenthe komen. Wij zijn bij de bijeenkomst van Into Nature geweest en hebben ervaren hoe belangrijk het is om de verbinding te zoeken, ook bij je naaste. Het project bracht reuring in het gebied, waarbij ook talenten werden gewaardeerd van overal vandaan, dat brengt diversiteit mee. Volgens de terugblik had Into Nature een moeilijke start maar je ziet ook een stijgende lijn en verbeterpunten. De CDA-fractie houdt zich vast aan de verbeterpunten. In gezamenlijkheid het project uitbouwen en optimaliseren en daar kan wel degelijk een goed evaluatierapport helpend bij zijn. Daar zijn wij het met de VVD eens. En dat aanvragen financieel goed onderbouwd moet worden vindt de CDA-fractie vanzelfsprekend.”

Ook buitenlandse kunstenaars
Of er meer topkunstenaars of galeriehouders uit het Noorden moeten zijn laat Ceciel Mentink over aan het project. “Optimaliseren zoals zojuist gememoreerd. Buitenlandse kunstenaars bepleiten we zeker niet voor elke kunstmanifestatie. Maar af en toe mag dat best. Want het geeft ook onze kunstenaars in spé de gelegenheid een kijkje over de grens te nemen, hetgeen hen ook ten goede komt. Veel leerlingen van kunstzinnige opleidingen zijn langs geweest in het kader van hun opleiding. Over smaak valt te twisten. Dat gaan we wat ons betreft niet doen en gaan over tot de orde van de dag.”

Verantwoordelijk gedeputeerde Nelleke Vedelaar wil uitzoeken of een door een extern bureau uitgevoerde evaluatie tot de mogelijkheden behoort.