16 februari 2015

Waterkonijn op menukaarten in Overijssel en Drenthe

CDA Reest en Wieden wil  in overleg met de provincies Overijssel en Drenthe om te onderzoeken of de Flora- en faunawet  aangepast kan worden.  Volgens lijsttrekker Henk Lammers  “is het te gek voor woorden dat anno 2015 voedsel verspild wordt in Nederland. Alleen maar omdat er in de Flora- en faunawet staat dat bejaagde dieren die schadelijk zijn niet gegeten mogen worden.  Het CDA Reest en Wieden heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Een verantwoorde bestrijding van  de muskusrat (in België heet het dier waterkonijn) blijft nodig, anders houden wij geen droge voeten.  Ons verkiezingsprogramma geeft aan dat we voor deze bestrijding naar alternatieven op zoek gaan.  Een authentiek streekgerecht op de kaart bij de restaurants in de kop van Overijssel past daar zeker bij”.

Restaurateur Martin Kruidhof van het 2 sterren restaurant ‘De Lindenhof’ in Giethoorn zou er  blij mee zijn. Hij zegt: “In België wordt het waterkonijn als delicatesse beschouwd. Het zou mooi zijn dat het dier ook in Nederland beschikbaar komt en een nuttige aanwending krijgt. We kunnen er een uniek streekgerecht van ontwikkelen dat we tijdens de Dutch Vogalonga die Sail Giethoorn begin september organiseert kunnen presenteren. Ook wil ik graag aan het nieuwe bestuur van het waterschap een proeverij of kooksessie verzorgen!”.

Het idee sluit helemaal aan bij het diner met insecten bij Sligro in januari dit jaar, georganiseerd door de provincie Overijssel en Natuur en Milieu Overijssel. Wij zien kansen voor ondernemers om onze regio zo nog beter op de kaart te krijgen.  Tegelijkertijd bespaart het waterschap zo kosten in verband met de afvoer.

Het idee is tot stand gekomen met de top 5 van de CDA kandidaten voor de komende verkiezingen.  Het is volgens Henk een uniek gezelschap: “Van boer tot recreatieondernemer, van jurist tot ingenieur.  We zijn allemaal nuchtere Nederlanders die geworteld zijn in het gebied.  Dit idee gaan we verder uitwerken en we rekenen op steun van de provincies”.