26 maart 2022

Werkbezoek Hanke Bruins Slot ( Minister van Binnenlandse zaken) aan Vanboeijen)

Onder het genot van een stralend zonnetje bracht Hanke Bruins-Slot, minister Binnenlandse Zaken namens het CDA, op zaterdag 5 maart een bezoek aan Vanboeijen. Om een kijkje te nemen hoe het er in de langdurige zorg aan toe gaat. Naast een wandeling door het gezondheidscentrum en naar een dagbestedinglocatie in Assen, vertelden bewoners en cliënten Eiko, Merel, Tiffany en Betsie over hun ervaringen bij Vanboeijen. Een bezoek met aandacht voor al het mooie én voor de uitdagingen waar de gehandicaptenzorg en Vanboeijen mee te maken hebben.

Om stipt half twaalf stapte minister Bruins-Slot uit de auto voor haar werkbezoek aan Vanboeijen. Vergezeld door de een delegatie van de CDA-fractie uit Assen. Want het is de campagneperiode in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart aanstaande.

De rondleiding startte in het gezondheidscentrum op Park Diepstroeten in Assen, één van de parels van Vanboeijen. Lopend langs de deuren voorzien van picto’s waarmee cliënten kunnen zien in welke kamer bijvoorbeeld de tandarts of de muziekagoog zit, gaf Joke Slagter, sectormanager bij Vanboeijen, toelichting op de diensten die Vanboeijen hier biedt. “Zowel in Meppel als in Assen heeft Vanboeijen een gezondheidscentrum bestaande uit vele disciplines waaronder verstandelijk gehandicapten artsen, tandartsen, muziekagogen, gedragsdeskundigen die nodig zijn om zowel bewoners en cliënten bij Vanboeijen als ook daarbuiten de zorg te bieden die zij nodig hebben. We werken maximaal disciplinair samen waardoor we optimaal van elkaars kunde kunnen genieten. Met 24/7 verpleegkundige aanwezigheid”, besluit Joke. Yonas Tewelde, voorzitter raad van bestuur bij Vanboeijen, vult aan: “Wat ons naast de samenstelling van dit centrum en de zorg die we hier bieden ook uniek maakt is de rol die wij hebben als expertisecentrum in het Noorden”. De minister gaf aan onder de indruk te zijn van de verbinding van expertises maar ook nieuwsgierig te zijn naar wat in het huidige arbeidsmarktklimaat nodig is om dit voor elkaar te krijgen. “De arbeidsmarkt in de zorg en zeker ook in deze disciplines is ingewikkeld. De langdurige zorg staat onder druk. Bemensing en waardering zijn issues. Vanboeijen is een belangrijke zorgwerkgever in Drenthe en daarmee spelen we ook een waardevolle rol van betekenis in de samenleving. Samenwerken en netwerken met onder andere het onderwijs en lokale overheden is essentieel om multidisciplinair deze vraagstukken op te pakken”, beantwoordt Yonas Tewelde de vraag van de minister.

“Handen stuk wassen?” Zeg wat je echt bedoelt is het advies
Wie beter dan Eiko, Merel, Tiffany en Betsie, bewoners en cliënten bij Vanboeijen, kunnen minister Bruins-Slot vertellen hoe het bij Vanboeijen wonen en werken is? “Ik ben de baas van de geiten op de Brinkstal”, vertelt Eiko trots tijdens de wandeling bij kinderboerderij De Brinkstal waar hij werkt. Merel houdt daarachter de kat in haar armen waar zij de zorg voor draagt. Twee vrijwilligers die wonen in de naastgelegen wijk Park Diepstroeten vertellen hoe zij door een flyeractie waarin hulp voor het voederen van de dieren in het weekend werd gevraagd, op zaterdag hierin met veel plezier helpen.

“Dat mensen met kanker heel lang moesten wachten voordat ze geholpen konden worden vanwege corona vonden wij niet eerlijk. En je kunt je handen toch niet stuk wassen?” vertellen Betsie en Tiffany terwijl ze de minister een brief lieten zien die ze als lid van de bewonersraad van Vanboeijen eind 2021 aan minister-president Mark Rutte hebben gestuurd. Een reactie hebben ze helaas nog niet ontvangen maar minister Bruins-Slot belooft dat ze de brief naar haar collega Mark Rutte meeneemt en hem over haar bezoek gaat vertellen. Ook is de minister benieuwd of Betsie en Tiffany haar tips kunnen geven hoe ze makkelijker kan communiceren in plaats van met moeilijke woorden. De bewoners geven haar de tip mee om soms met plaatjes te werken en ook goed na te denken wat je eigenlijk zegt: “Je handen stuk wassen wil toch niemand? Het is toch eigenlijk gewoon je handen goed wassen? Zeg dat dan ook en vraag bewoners zelf mee te denken. Dat is heel leerzaam.”

Met een goodiebag van Vanboeijen, toog de minister door naar Hoogeveen en Zwolle voor campagnebezoeken. “Wat een leuke mevrouw, en wat fijn dat ze naar ons kwam luisteren”, besluiten Betsie en Tiffany.