30 mei 2020

CDA pikt verwijtende toon RUD niet

Meer dan 1500 ondernemers uit Drenthe ontvingen afgelopen week een opvallende brief.  Hun bedrijf zou volgens een schatting meer dan de norm aan elektriciteit (50.000kwh) of aardgas (25.000 m3) verbruiken en daarom niet voldoen aan de informatieplicht. Deze schatting bleek bij veel ondernemers bij lange na niet te kloppen.

Roelof Tuin, fractievoorzitter CDA: ‘Naast de schatting, die niet goed is onderbouwd, was de toonzetting in de brief ook erg aanvallend. Zo gaan we niet met elkaar om in onze gemeente en wensen ondernemers  ook niet door een uitvoeringsorgaan van de gemeente te worden aangesproken.’ De RUD houdt namens de gemeenten in Drenthe toezicht op het milieubeheer en is daarom ook ook belast met toezicht op de informatieplicht energiebesparing voor ondernemers.

Roelof Tuin; 'Vervelend daarbij is als ondernemers vervolgens contact proberen op te nemen met de RUD geeft de briefschrijver niet thuis. In een reactie op mail kan men wel duidelijk maken wat de reden van de brief is'.

In de raadsvergadering van 28 Mei heeft de wethouder in de beantwoording op de actuele vraag op initiatief van het CDA en gesteund door de VVD,  kenbaar gemaakt de RUD aan te spreken op haar communicatiestijl.