03 juni 2016

CDA verwonderd en bezorgd over situatie Veilig Thuis Drenthe

Ankie Huijing: Mensen hebben recht op zorg en veiligheid.

CDA verwonderd en bezorgd over situatie Veilig Thuis Drenthe

De inspectie constateerde bij alle Veilig Thuis organisaties veel verbeterpunten maar in Drenthe kwamen daar nog extra punten bij. CDA raadslid, Ankie Huijing: ‘Het lijkt wel of de nieuwe taken ten gevolge van de decentralisaties hen allemaal is overkomen. Ze waren in ieder geval niet goed voorbereid. Zorgelijk is dat ze niet eens 24 uur per dag bereikbaar waren. En dat bij zaken als zorg en veiligheid in situaties van kindermishandeling en huiselijk geweld.’

Ankie Huijing: ‘We hopen van harte dat de nieuwe toetsing die deze week plaats vond betere resultaten oplevert. De 24/7 bereikbaar lijkt inmiddels met een tijdelijke ingreep opgelost. Maar voor dergelijke zaken moet een definitief plan klaarliggen. Eén gezamenlijke crisisdienst lijkt een prima oplossing. Maar dan moet er wel iemand het initiatief nemen hiervoor. Het lijkt wel of men op elkaar wacht.'

'Ik ben blij dat zowel de raad als het college de ernst van de situatie inziet. Ook is het goed om te horen dat de sociale teams in Borger-Odoorn preventief goed werk verrichten en dat weinig inwoners van de gemeente Borger-Odoorn nadelig gevolg ondervinden van deze situatie.’